Gepost door: gijssterks | 28 mei 2010

Fotoclubavond

Gisteravond de Fotoclubavond van Fotokring St Michielsgestel zoals elke drie weken.

Hoewel, elke drie weken, dat zeg ik wel maar voor mij was het pas de derde keer dit jaar. Een keer was het omdat de clubavond niet door ging.

Vaste agenda. Weer een nieuw lid die na proefdraaien besloten had echt lid te worden. Wat dingen voor 50-jarig jubileum in november. Verder geen bijzonderheden.

Bij de fotobespreking waren er ca 22 foto's zoals ik in de gauwigheid telde.

De foto's die ik meegbracht had, voor vergroting klik op de foto, reageren mag.

1. Lisa.

P1100012 Lisa schilderij 

Ze vonden hem schitterend. Onverwacht. De lichtval, het licht dat komt van links op de lijst zowel als op het gezicht. Of het beter kon – nee eigenlijk niet. Discussie over het plaatje rechts. 'Waarom niet helemaal symeterisch?' 'Omdat het iets extra geeft, zonder naamplaatje rechts wordt de foto saaier, dan kun je bijna net zo goed alleen het gezicht in het passe-partout zetten'. Het was de discussie tussen de clubleden, ik hoorde ze aan. Toen ze wisten dat het mijn foto was: 'Hoe heb je het kind zo laten kijken of is dit toeval of een gelukje?' Heel simpel, ik had gezegd dat ze goed moest kijken wat er in de lens gebeurde.

2. Bosch' Bedevaart.

P1100665a Bosch Bedevaart

Opvallend, mensen hier uit de omgeving zagen de foto meteen 'Bosch Bedevaart', de wandeling naar de Sint-Jan in Meimaand – Mariamaand. Anderen die dit gebruik niet kenden zeiden 'Landschap met wandelaars'. Veel lof voor de uitsnede, een man had liever een halve centimeter meer lucht gehad, de anderen vonden van niet.

3. Koe en kalf.

L5101670 Koe met kalf

Discussie over de overgang van rug van de koe naar de wolken. Sommigen hadden liever wat contrast ingebracht, beetje photoshoppen. Heel mooi hoe het kalf de bescherming zoekt bij moeder. Ook vonden ze de ooghoogte-met-het-kalf goed gekozen, het benadrukt dat het om het kalf gaat.

4. Kippen en haan.

L5101666 Haan en kippen

Mooi in beeld gebracht, focus mooi. Ook het standpunt, kip-hoogte. De lijnen, het lijnenspel, de vorm van het kippenhok die gericht is op de kippen.
Niet iedereen begreep de kippen. 'Ze zien blijkbaar iemand aankomen met voer'. Nee meneer, dit is vluchtgedrag. Die kippen willen wegrennen, allemaal dezelfde richting. Alleen die gaas staat ervoor, ze kunnen niet.


Op het eind van de avond werd de meest-besproken foto gekozen. 5 van de 22 waren kandidaat waaronder twee van mij, Lisa en Bosch' Bedevaart. Uiteindelijk werd Lisa gekozen. Foto komt op de website van de vereniging. Ik heb een voorbehoud gemaakt: Ik moet haar wel eerst toestemming vragen.

Responses

  1. Ik vind hem ook zóóóó mooi. Het is maar goed dat ik even thuis was, want dan kon ik hem bekijken.

  2. Foto van Lisa is prachtig.
    Wel leerzaam zo’n fotoclub.
    Gr Joke van der W.


Geef een reactie

Categorieën

