Gepost door: gijssterks | 15 juni 2010

Gras maaien, Jambalaya en het NRC

Vanmorgen nog even het gras gemaaid bij de peuterzaal.

Bijna laatste keer, het gebouw gaat plat en er wordt straks gebouwd en dan wordt het deel van de Educatieve Cluster. Ik had al gevraagd maar wachtgeld zit er voor mij niet in, dat komt ervan als je zwart werkt of beter gezegd tegen onkostenvergoeding voor gebvruik van de grasmaaier en schoffel.

Vanmiddag heb ik de weekend bijlage van het NRC gelezen.

Ik heb een proefabonnement op het NRC genomen, 7 weken ingaande 23 mei. Zo'n actie rond de verkiezingen. Ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is. Geen tijd. Al meerdere malen is de krant ongelezen bij het oud papier gegaan. De weekendbijlage bewaar ik wel, vaak is het zoals nu dinsdag voor ik hem lees.

En Dinsdag dus Eten koken, mijn lief werkt op dinsdagmiddag.

Vandaag Jambalaya. Een gemakkelijk recept. Vind ik.


JabalayaIngrediënten:
– Groenten, in elk geval ui en paprika. In dit geval 2 uien, een rode peper, 3 halve paprika's (rood / groen / geel), een handjevol sperciebonen, een prei en een paar tomaten. Maar allerlei variaties zijn mogelijk, handig als je een moestuin hebt, pluk maar wat en doe het erbij, kom je ook van je courgettes af bijvoorbeeld.
– 2 ons rijst.
– Bouillon van een blokje of zoals ik nu deed van de kip die ik intussen had laten koken, 2 dl bouillon per ons rijst.
– Spekblokjes (of -reepjes) en kip (poten, bouten, vleugels, …). Maar vegetarisch mag ook.
– Specerijen. In elk geval een paar theelepeltjes Kerrie. Verder bv peperkorrels, eventueel chilipoeder, paprikapoeder en wat je zoal tegenkomt.

Bereiding:
– Groenten kortsnijden (kun je ook uren van tevoren doen, bewaren in de koelkast).
– In de wok spekblokjes aanbakken en dan groenten toevoegen.
- 20 minuten laten sudderen
– Rijst toevoegen, even op hoog vuur aanbakken.
– Bouillon erbij doen.
– Kerriepoeder etc toevoegen en goed doorroeren.
– 10 minuten (of wat kooktijd rijst is) laten sudderen op een zacht vuurtje. Af en toe omscheppen en zorgen dat het niet droog kookt, daarvoor wat reserve-bouillon in de buurt houden.

Vandaag had ik er kippeboutjes bij gedaan en er op gelegd, meestal kook ik de kip en haal het vlees van het bot en schep die door de jambalaya heen.

Gewone sla erbij in plaats van het blikje vruchtjes wat ook gekund had. Koel fris wit wijntje, rosé had natuurlijk ook gekund. Mijn lief vond hem weer lekker!

Ja, ik vind het een gemakkelijk recept. Groenten zijn flexibel, kruiden geeft variatie, en het enige wat fout kan gaan is dat de rijst aanbakt, dat voorkom je door er bij te blijven. En het smaakt altijd weer iets anders dan de vorige keer, leuk voor de variatie.

Wat over is staat in de koelkast, vrijdag komt het eten in de knel, die staat gereserveerd voor mij.


Na het eten had ik zowaar nog tijd om lekker buiten in het zonnetje het NRC van vandaag nog te lezen!

Vanavond speelt mijn WK-favoriet. Noord-Korea, tegen Brazilië. Vanmorgen zag ik weer een poll: Wie wint het WK? Noord-Korea natuurlijk!

Geef een reactie

Categorieën

