Gepost door: gijssterks | 28 juni 2010

Monumentenboekje – het begint vorm te krijgen

Vrijdagmorgen een afspraak gehad met de uitgever over het boekje Monumentenroute. Volgens planning was de route Gemonde in zijn definitieve vorm. Deze vorm zal, mist goedgekeurd, gelden voor alle routes.

We zouden met zijn drieën bij de uitgever zitten. Eerder had ik al gezorgd dat ik altijd van alles wat ik had een kopie gaf aan de secretaresse van de Monumentencommissie. Nu was ik de enige, de andere twee waren afwezig wegens ziekte… Het maakt beslissen wel makkelijk, zeker omdat de uitgever en ik al redelijk op een lijn zaten.

Op de uitgeverij is gespeeld met de layout voor de routes. Het idee van de vorige keer, 'routebeschrijving met een paar details ter verluchtiging' en kaart in de routebeschrijving is losgelaten omdat het geheel te onrustig was.

Voor de routebeschrijving per kern is uiteindelijk gekozen voor (zie ook voorbeelden in bijlage):
Voorblad met enkele details aan linkerkant en tekst van de kern rechts.
Kaart over twee bladzijden. Hierdoor komt er in het midden een scheiding (met ringband). Voordeel is dat de route hiermee in een opslag te volgen is. In het voorbeeld is de route nog niet in kleur aangegeven.
Routebeschrijving met links de tekst en rechts foto's van de genoemde monumenten met nummer verwijzing, en tussen de foto's een rustig overkomende opvulling van 'lege' vlakken.
 
Het aardigste vind ik dat de uitgever en zijn vormgever uiteindelijk terug zijn bij de oervorm, aangepast naar vormgeving maar wel met de foto's bij de route. Het verschil is dat ik de foto's in de tekst had, nu komt steeds op linkerblad de route en rechts de foto's, met nummerverwijzing. Op de plattegrond die apart over twee bladzijden komt vooraan de route komt dezelfde nummerverwijzing.
 
Zo wordt het:
Voorbeeld_0003 800
en zo was mijn opzet, de oervorm:
Knipsel Route vb 3
 
Het geheel komt heel rustig en erg goed leesbaar over. Ik vind dat het er heel goed uitziet, ik ben onder de indruk. Natuurlijk is dit goedgekeurd, makkelijk als je alleen bent. Voor de goede orde: Er is intussen ook instemming van de andere twee die er niet bij waren, ik heb ze goed geïnformeerd, ik heb vaker in projectgroepen gewerkt.
Zo zie je, het kost wat tijd maar het komt allemaal goed. Het wordt nog mooier dan zoals ik het had.
Nu heb ik nog de taak om de routes door te nemen als correctieronde.
 
Volgende vergadering over 2 weken, oplevering 2e concept. 10 September 2010 presentatie, vlak voor Monumentendag
 
Geef een reactie

Categorieën

