Gepost door: gijssterks | 11 juli 2010

8 juli 2010: Opera op de Parade: Le Nozze di Figaro

Donderdagavond 8 juli was het weer zover. Opera op de Parade in Den Bosch, dit keer Le Nozze di Figaro – de Bruiloft van Figaro.

Het was eigenlijk fotoclubavond. Omdat er niet genoeg leden waren vanwege vakantie ging die niet door. Ik had gezegd dat ik zou komen tenzij het mooi weer zou zijn, dan zou de Opera op de Parade winnen. En het was mooi weer. Boven de 30°C toen we om kwart over vijf op de Parade, het plein voor de St Jans Kathedraal in Den Bosch, aankwamen. Vroeger dan de vorige keer, toen waren we zo laat dat we achteraan zaten, achter de achterste bomenrij. Nu zaten we het beter. Verder naar voren en toch wel in de schaduw. Goed zicht. Alleen een beetje moeilijk om er uit te komen, ik wil graag een stukje lopen, drie uur zitten is wel erg veel voor mij.

P1110327 Opera lezen De happening begint 's middags al, de opera begint om 20:00 uur. Tot die tijd verzamelen de mensen op het plein. Het is gratis. Wel eigen stoel meenemen, zoals wij vaak op de fiets. En eten en drinken. Mensen kijken, altijd leuk. Voor mij zat iemand een boek te lezen, ik zou het niet kunnen, veel te veel afleiding. Volgens de krant waren er 8.000 mensen, de eersten al rond het middaguur.

Verbazingwekkend vind ik het hoeveel mensen dan eten en drinken.

P1110319 Opera Eten P1110320 Opera eten2

Huzarensalade, worsten, macaronisalades en gekookte eieren in Tupperware bakjes, quices, kaas, allerlei fruit, al dan niet in stukken gesneden en wat al niet meer. Na het eten nog chips en alles mensen eten bij een borrel. Fettah kaasjes. Vijgen. Nog meer kaas en worst. Wat zijn wij dan toch bescheiden met een paar broodjes van Bakker Bart en een snoepje en een bus Pringles die we half leeg eten. Het drinken ook, hele flessen wijn achter mekaar. Ik moet er niet aan denken, een fles wijn elk met dit hete weer en dat tussen de mensen op een heet plein. Ik heb anderhalve liter water gedronken en een blikje cola.

Om 8 uur begon de opera waar het eigenlijk toch om ging.

P1110337 Opera

De opera – ik vind het geen meesterwerk. Geen herkenbare stukken, geen meezingers, terwijl dat juist zo'n avond een beetje breekt en de aandacht er beter bij houdt. Een echt minpunt vond ik dat het moeilijk was van afstand het verschil te zien tussen Figaro en de Graaf terwijl dat toch wel essentieel was. 'Zet de Graaf gewoon een hoed op' bedacht ik. Vorige keer dat we er waren, twee jaar geleden, was de opera aantrekkelijker, dat was toen de Barbier van Sevilla.

Al met al hebben we er weer van genoten, alleen al de happening met al die mensen. Mooi weer, toen we tegen twaalf uur zomers gekleed thuis kwamen waren we rijp voor een lekkere koude douche voordat we in ons warme bedje gingen.

Geef een reactie

Categorieën

