Gepost door: gijssterks | 20 juli 2010

Zorgkaartnederland.nl

In de loop der tijden heb ik al veel gehoord van hoe mensen denken over hun dokter / behandelaar / ziekenhuis.

Ik zag laatst een bericht op Zorgvisie over Zorgkaart Nederland. Op die site kun je je waardering (positief of negatief) kwijt over zorgverleners. Inmiddels is de site uitgegroeid tot de grootste recensiewebsite voor de zorg in Nederland.

Ik ben nieuwsgierig. Ik heb een paar doktoren en ziekenhuizen aangeklikt. Ook die waarvan ik negatieve dingen gehoord heb. Tendens lijkt te kloppen met wat ik zo hoor. Veel doktoren hebben meestal 'nul waarderingen'.

Heeft het zin? Welzeker. Zoals in de algemene voorwaarden staat wordt er bij 5 of meer negatieve beoordelingen (score onder de 4) zelfs contact opgenomen met de zorgverlener of instelling.

Let op: dit is geen oproep tot georganiseerd verzet, maar als ieder onafhankelijk van elkaar zijn mening geeft wordt iedereen geholpen. Leuk als waardering als het positief is. Goed voor de kwaliteit als het slecht is, niet altijd realiseren zorgverleners zich dat ze op een of meer onderdelen slecht beoordeeld worden.

Doen! Site http://www.zorgkaartnederland.nl/


Natuurlijk is een waardering heel persoonlijk.

Twee lotgenoten over hun cardioloog.

Lotgenoot 1 had cardioloog A in het Jeroen Bosch ziekenhuis. Erg ontevreden. 'Die man die luistert niet naar mij'. Hij had na weer een negatief bezoek het ziekenhuis gebeld. Of hij een andere cardioloog kon krijgen. Geen probleem, zoiets is nooit een probleem, als het niet klikt dan klinkt het niet. Hij kreeg cardioloog B. 'Die man is een man naar mijn hart' zei hij me.

Lotgenoot 2 had ook een cardioloog met wie het niet klikte, zo eentje die niet luisterde, opmerkingen maken die nergens op sloegen en waaruit bleek dat hij het dossier niet kende. Ook geswitcht na overleg met de afdeling. Hij had nu een hele goede cardioloog die hem wel begreep. Je begrijpt het, hij was van cardioloog B naar cardioloog A gegaan.

Zoals ik zei: Het is heel persoonlijk.

Geef een reactie

Categorieën

