Gepost door: gijssterks | 26 juli 2010

Jonge Rijstvogels

Verrassing!

Dit voorjaar hadden de rijstvogels één jong gehad. Daarna had ik een rijstvogel dood gevonden op een broedblok, met een ei erbij. Legnood hoogstwaarschijnlijk. Toen werd het hoog zomer, ik heb de laatste tijd niet eens alle broedblokken ingekeken, ik verwachtte nu geen jongen meer. Vaak broeden rijstvogels pas na de zomer, eind augustus / begin september.

Gisteren zag ik ineens twee jonge rijstvogels, later nog twee meer. Vier jongen dus, net als vorig jaar, 22 juni 2009.

Er zit nu een klein kluchtje van 9 rijstvogels in de volière.

Drie jaar geleden hadden ze in september pas jongen, ik had er een foto-serie van gemaakt, van kale jongen tot uitvliegen. Staat op YouTube, link http://www.youtube.com/watch?v=QHvRIsjs32Q, intussen al 11.376 keer bekeken, hij blijft populair, sinds een jaar geleden meer dan 5000 keer bekeken.

Er is er een bij in beige, een kleurmutatie. Ooit zal er wel een kruising geweest zijn. Op de foto enkele volwassen exemplaren, de bruine met de zwarte bek en de beige met de rode bek zijn de jongen.

Geef een reactie

Categorieën

