Gepost door: gijssterks | 14 augustus 2010

Bloeiende heide – of toch niet…

Augustus, de tijd dat de hei bloeit. Ik had al tegen mijn lief gezegd dat het tijd was om er te gaan kijken om te weten of het de moeite waard is. Vorig jaar, zie weblog 18augustus 2009, was de hei op de Kampina zwaar aangetast door het heidehaantje. Weinig bloei.

Dinsdag was het redelijk weer, het viel mee vergeleken met de voorspelling, mijn lief was niet thuis: ik ben even gaan kijken. Rondje 32 km vanaf thuis. Zo kon ik gelijk mijn nieuwste speeltje uitproberen, mijn Garmin Fietsnavigatiesysteem, gekregen van mijn lief voor mijn verjaardag, werd pas vorige week geleverd.

Het viel niet mee, de hei. Veel slechter nog dan vorig jaar. Op het eerste deel, langs het lange fietspad, de Melaniedreef, door de vlakte, was alleen langs de weg een beetje hei in bloei te zien. Voor de rest doodse hei tussen weelderig groeiend gras. Een eind verderop wel wat hei maar ook daar zwaar aangetast en veel dode hei.

Ik heb eens gehoord dat er een effectieve manier is om het heidehaantje te bestrijden. Gecontroleerd platbranden, dan verjongt de hei ook meteen. Bij de huidige natuurbeschermers zal dat nog erger zijn dan vloeken, ik denk dat het inderdaad de manier is om de hei te verjongen – maar wie ben ik, in mijn hart ben ik toch een beetje een pyromaan.

Ik heb nog wel wat foto's gemaakt, ik was er toch:

L8102738 Kampina Hei in bloei

L8102742 Kampina - dode hei1


L8102743 Kampina Dode hei 2

Het enige echt mooie waren de berkjes met hun witte stammetjes, terwijl het nog niet eens echt zonnig was. In de zon zijn ze nog mooier.

L8102753-56 Berken

Kortom: Ik ben wezen kijken en ik weet nu dat het niet de moeite waard is om te gaan kijken.

Geef een reactie

Categorieën

