Gepost door: gijssterks | 25 augustus 2010

Bramen

Vanmorgen op verjaardag geweest bij vrienden. Probleem: De bramen, ze moesten eigenlijk geplukt worden, eigenlijk zelfs vandaag want vannacht en morgen en vrijdag nog gaat het regenen, veel regenen. Ik heb ze geplukt. Anderhalve emmer. OK, niet helemaal vol, zeg 12 liter bramen. Dankjewel zeg je dan.

Alles moet je een keer proberen, dus heb ik vanmiddag voor het eerst van mijn leven bramenjam gemaakt.

De pot met de groene deksel moeten we maar snel opmaken, daar zit lucht in, die kan bederven.

Het recept vond ik op http://voorgevorderden.com/bramenjam-maken/ maarhet staat natuurlijk ook gewoon op de achterkant van het pak geleisuiker.

Het is een serieuze site met onderaan nog wat FAQ’s.
Maar het leukste waren de ‘Gek genoeg wel gestelde vragen, maar niet frequent (AQ)’:

 

  • Bij de benodigdheden is het wellicht ook handig om bramen te noemen?
    Antwoord: Wie maakt er nou bramenjam als hij geen bramen heeft?
  • Als ik de bramen vervang door aardbeien.. werkt dat ook?
    Antwoord: Ja, maar dan krijg je aardbeienjam. Voor bramenjam zijn bramen essentieel

 

Maar ik dwaal af., we hadden het over bramen.

Van de rest maakte ik bramensap. We vinden het lekker maar we gebruiken niet zo heel veel, vooral bij de gele pudding, we hebben nog overjarig sap in de vriezer.

Er zijn mensen die gele pudding vanillevla noemen, zoals de mensen die ze in het pak doen. Campina en AH willen het niet veranderen. Belachelijk.

Met mijn verjaardag hadden we ijsklontjes in van die plastic zakjes waar je water in doet en dichtknoopt en die je dan in de diepvries doet waarna je 18 ijsklontjes hebt.

 Dat kan natuurlijk ook met … bramensap!

Ik denk dat we genoeg hebben aan 1 bramenklontje per persoon.

Het deed ons wel ergens aan denken – zou dit ook bruikbaar zijn voor ziekenhuizen?

Geef een reactie

Categorieën

