Gepost door: gijssterks | 29 augustus 2010

STIN Vrijwilligersbijeenkomst

Gisteren was weer de Vrijwilligersbijeenkomst van de STIN, de Stichting ICD Dragers Nederland.

Ik doe wel eens wat voor de STIN. Via de STIN iemand helpen, naast de mensen die me benaderen via de weblog. Engelse stukjes vertalen en indien nodig samenvatten, je ziet ze soms in het ICD-journaal of op de website www.stin.nl, ik volg Engelstalig nieuws, ook goed om mijn Engels bij te houden ook. Soms wordt ik ook getipt, waar ik ook blij mee ben.

Natuurlijk komt het verslag van de bijeenkomst ook bij de STIN zelf aan de beurt, anderen doen dat. Ik hou het hier kort.

Ook nu weer gezellig. Ook nu leuk om de anderen weer te ontmoeten, het was bijna een jaar geleden. Alleen jammer dat een aantal mensen afwezig was terwijl het dit keer toch op zaterdag was dus makkelijker voor werkenden en werkende partners.
Het was georganiseerd met een bezoek aan het Spoorwegmuseum, daar ook een lezing over ontwikkelingen op ICD-gebied. Ik hou het nieuws goed bij, ik hoorde niet echt nieuws. Een rondvaart door de Utrechtse grachten. Gezamelijk diner. Nog wat naborrelen.

De muziek bij het diner, goed bedoeld, maar van mij hoeft dat niet. Ik vind dat je op zulk een bijeenkomst elkaar moet kunnen verstaan, dat was niet altijd zo, af en toe moest je even wachten met praten. Anderen vonden de muziek wel goed / gezellig. Ik moet er bij zeggen: ik ben geen muziekliefhebber (meer).

Maar los van wat we zagen en deden: vooral ook ondertussen anderen spreken in een losse sfeer, ook tijd voor ‘social talk’ zogezegd.


Hoe Utrecht was?

Een weerzien, min of meer. Ik heb heel, heel lang geleden, van 1970-1978, in Utrecht gewerkt, nog wel bij een dochter van de NS en toch was ik nog nooit in het Spoorwegmuseum. Ik was forens, ’s morgens binnenkomen en ’s avonds meteen weer de trein in wegwezen. Een enkele keer een borrel in de stad daargelaten. Later ben ik nog wel eens in Utrecht geweest, maar dan gericht ergens heen.

Natuurlijk waren we met de trein geweest. Verzamelen bij het station, bovendien was de A2 deels afgesloten. 2 Euro enkele reis Den Bosch – Utrecht v.v.

 Het spoorwegmuseum is enkele jaren geleden vernieuwd vertelde de gids, groter geworden. Je kunt er inderdaad wel een tijd doorbrengen. Mooie grote stoomlocomotieven, treinstellen. Oude wagons zoals die op de foto links, heel mooi. Grappig te zien dat de rijtuigbouwer zich in het begin lieten inspireren door koetsen die ze tot dan bouwden. Geest verruimen is soms moeilijk.

De stadsrondvaart? Ach, Utrechtse grachten zijn mooi. Het stukje in de binnenstad althans. Daarbuiten is het deels min of meer een opvangbekken voor overtollig water, de stadsmuur is gesloopt en de kanten lopen schuin op, ingericht als park (maar niet een echt mooi park). Weinig historische gebouwen daar. Ik ken mooiere rondvaarten. Maar daar ging het dit keer niet om.

Geef een reactie

Categorieën

