Gepost door: gijssterks | 1 september 2010

ICD en Apparaten – wat is gevaarlijk?

Ik sprak een ICD technicus. Hij was technicus vanaf de eerste Nederlandse ICD en was recent met pensioen gegaan. Hij had het dus allemaal meegemaakt.

Hij had al verteld dat er veel sprookjes waren over gevaren van ICD met apparaten. Huishoudelijke apparaten, mobiele telefoons, dingen waar een magneet in zit.

Ik weet al heel lang dat apparaten geen gevaar opleveren als je er 3 cm vanaf blijft. Aangetoond is dat 3 cm ongevaarlijk is, veiligheidsmensen gooien er dan een factor 10 overheen en zo komt het verhaal dat je 30 cm afstand moet houden. Vervolgens komen de verhalen dat je bv je telefoon aan je rechteroor moet houden uit veiligheid.

Naderhand realiseerde ik me dat ik een vraag had en die ik hem later nog kon stellen. De Grote Vraag om te stellen aan mensen van de praktijk:

‘Hebt U in die bijna 30 jaar als technicus ooit meegemaakt of gehoord van een geval waarbij iemand een probleem kreeg met zijn ICD met een gewoon apparaat zoals een telefoon of boormachine of wat dan ook?’

Zijn antwoord:

‘Dat bedoelde ik met sprookjes. Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat iemand een probleem kreeg met een normaal huishoudelijk apparaat dat voldoet aan de Europese normen, het CE-merk’.

Hij voegde er aan toe dat je natuurlijk niet met apparaten moet gaan knoeien, maar dat geldt niet alleen voor ICD dragers. Als een apparaat niet kapot is (met name de behuizing) en niet amateuristisch gerepareerd is zoals knoeien met de bedrading in het apparaat kan het echt geen kwaad, op geen enkele manier.
En een moderne mobiele telefoon kun je als ICD-drager zonder gevaar in je borstzakje doen – al vinden mensen zeker in het begin de tril-functie op de ICD-wond niet lekker. Mijn ICD-plek is nu na bijna 6 jaar nog te gevoelig (al ben ik daarin een uitzondering).

Ik vroeg ook nog hoe het zit met een electrische stroomdraad, het snoer van de maaimachine bijvoorbeeld. Dat was wel iets wat hij afraadde, ‘Niet direct over de ICD, op de huid of bijna op de huid, ik zou het niet doen’.

Ik weet dat er collega ICD-dragers zijn die de 30 cm aanhouden. Hoeft niet, zo hoor je het nog eens van een ander.

Eigenlijk moet ik me nu indekken – zoals de fabrikanten doen. Zeggen dat ik het ook maar van horen zeggen heb …


Let op: Ik heb het hier over huishoudelijke apparaten en hobby-gereedschap. Mensen die professioneel te maken hebben met sterkstroom of plaatsen waar sterke magneten zijn zoals in sommige fabrieken of in een electriciteitscentrale kunnen altijd hun fabrikant raadplegen. Ik weet van anderen dat er eventueel deskundigen komen om ter plaatse metingen te doen.

Geef een reactie

Categorieën

