Gepost door: gijssterks | 7 september 2010

ANWB Fietsroute 84 – Middelbeersroute

Zondag hebben we de Middelbeersroute gefietst.

De route ligt in het gebied tussen Oirschot, Eersel en Hilvarenbeek. We waren gestart in Middelbeers waar we de auto neergezet hadden.

De route liep van ons startpunt knooppunt 25 (Middelbeers), bovenste punt op de kaart. Vervolgens met de klok mee knooppunten 31, 32, een omweg via Vessem en Hoogeloon, 33, 29 (Netersel), 98, 28 (Westelbeers) 26, 25 (Middelbeers).
Totale afstand volgens ANWB 40 km, volgens mijn fietsrouteplanner 34,4. De ANWB was te hoog.

Hoe de route was?

  • Mooi. Afwisselend landschap. Boerenland afgewisseld door kleine Brabantse dorpjes met veel oude kenmerken. Oude boerderijen en nieuwe agrarische bedrijven en alles er tussenin. Een bos en vennengebied.
  • Goede wegen en veel vrijliggende fietspaden.
  • Niet druk ondanks de mooie zondag.
  • Goed onderhouden bewijzering. Nergens gezien dat een knooppuntbord verdwenen was of bordejes die een beetje onduidelijk stonden, zoals we pas nog zagen bij de route Utrechtse Heuvelrug Lustwaranda West (Driebergen / Leersum) op 3 augustus.

De wegwijzers hadden we overigens niet nodig sinds ik een Garmin navigatiesysteem heb waarin ik de route geladen had.

Kortom: We kunnen de route aanbevelen!

Op deze foto’s het verschil tussen oude en nieuwe boerenbedrijven:

Ik telde 100 koeien in het voorste weiland.


Beetje deformatie – komt omdat ik tegenwoordig naar monumenten kijk. We zaten in Middelbeers aan het ijsje dat we verdiend hadden na de 35km en er tegenover stond dit gebouw rechts. Ik zei tegen mijn lief dat het waarschijnlijk een brouwerij was geweest. Anders misschien in deze streek een sigarenfabriek, maar ik dacht toch aan een brouwerij.
Thuis ga je dan even googelen. En ja hoor: Voormalige brouwerij Doornboom, later alleen nog bottelarij. In 1916 overgenomen via huwelijk door brouwerij de Kroon uit Oirschot.

Geef een reactie

Categorieën

