Gepost door: gijssterks | 20 oktober 2010

Tekenen & Schilderen Seizoen 2010/2011 Les 4

Woensdagmiddag tekenen, vorige les klik hier

Les 4 – Dierenriem – Vervolg

Opdracht van vorige en deze les was het weergeven van je Dierenriem-teken op papier of doek, 30×40 of groter in krijt, acryl of aquarel.

Doel: Les in het mengen van kleuren en het werken in lagen. Met name voor wie in acryl werkt geldt dat speciale effecten bereikt kunnen worden met een paletmes. Het is zeker niet de bedoeling om 'vakken te kleuren'.

Afb Leeuw tekenen les 3Ik had de tekening rechts gekozen als uitgangstekening.

Vorige week schreef ik al hoe ik hem vond zoals hij toen was. 'Drie keer niks eigenlijk.' Te stylistisch, nog veel te weinig kleureffect. Toen ik hem aan Lisa liet zien vroeg ze 'Wat is dat opa?', ze herkende de leeuw niet eens … dat zegt natuurlijk ook veel.
Zo was hij:

P1120165 Tekening leeuw 

Met advies van de leraar ben ik er toch mee doorgegaan. Meer uit nood geboren dan dat ik er nog lol in had. Van de andere kant: Het is natuurlijk wel een uitdaging.

En het resultaat is toch mooi geworden, veel meer dan ik had kunnen bedenken. Ik had zoiets van 'Ik wist niet dat ik het in me had'.  Medecursisten vonden het ook heel mooi.
Bij de eind-beoordeling aan het eind van de les werd hij ook genoemd als voorbeeld van werken met lagen. Precies wat bedoeld was.

Het eindresultaat – al vind ik de foto niet zo mooi als de tekening:

P1120221 Sterrenbeeld Leeuw  

Het is het resultaat van het werken met soft-palet krijt – inkleuren, arceren eroverheen met een andere kleur en weer een keer en … En steeds vegen – heel veel vegen – met de vingers. Ik geloof dat mijn vingertoppen schraal geworden zijn van het vegen - maar dat kan ook zijn omdat ik vanmorgen een stenen muurtje opgeruimd heb, ik denk dan wel 'eigenlijk moet ik handschoenen aan doen' maar doe het dan meestal toch niet.

P1120221 Hier waak ik - leeuw Zoals de leraar zei: Foto maken en even shoppen, 'Hier waak ik' erboven – 'Betreden op eigen risico'. Dan krijg je zoiets als hier rechts.

Benieuwd hoe Lisa hem vindt…


Volgende week geen les, herfstvakantie. Daarna, 3 november, nieuw onderwerp. TIJD, letterlijk (klok, wekker) en figuurlijk (tijd om wakker te worden, lawaai van klokken, tijd om te relaxen, …). Twee weken tijd om er over na te denken…

Geef een reactie

Categorieën

