Gepost door: gijssterks | 21 oktober 2010

Familiereunie

Afgelopen zondagavond hadden we een familie-reunie van de familie Sterks, dat wil zeggen iedereen die dezelfde opa, en aangetrouwd. Mijn neven en nichten dus. Van de vorige generatie rest nog slechts mijn moeder die er natuurlijk ook was en er ook van genoten heeft.

Het was kei-gezellig. Een groot deel was er, al waren ze er niet allemaal. Veel neven en nichten die je lang niet gezien had, sommigen zie je nog wel eens in het dorp of je hebt ze gezien op een begrafenis, anderen die je in 30 of 40 jaar niet gezien hebt. De meesten kende ik wel zo zonder aarzelen. Een keer twijfel met een naam – is dat nou Cor of is dat Frank – kan gebeuren.

De leeftijden liggen niet ver uiteen. De oudste dochter van opa trouwde nog voor de oorlog, de rest moest wachten tot na 1945. In 1946 trouwden er 3 op één dag, in 1947 de volgende 3, ook op één dag. Dat gebeurde vaker in die tijd. De laatste trouwde in 1950. De oudste nicht die er was is 71, de twee jongsten zijn 48.
Op een paar na zijn we tussen de 48 en 63. En we zijn met velen, de nazaten van een gezin met 8 kinderen in de tijd dat de gezinnen nog groter waren dan ze nu zijn.

Het verschil, de oudsten die begin 60 zijn en met VUT of pensioen, anderen van na 1950 die nog werken en nog wel even doorgaan. 'Ik werk al 40 jaar, vorige week mijn jubileum gevierd. Ik hoop over 5 jaar te kunnen stoppen als ik 63 ben'. Daar sta ik dan, ook na 1-1-1950 en met 56 met pensioen gegaan.

Het verschil ook, hoe het ze vergaan is in het leven, vaak weet je dat toch wel via-via.

Een paar heel bijzondere foto's. Naamgenoten. Drie Henken met dezelfde achternaam en maar liefst vier keer Cees/Kees, Ons opa heette Cornelis/Kees, de kleinkinderen werden toen nog vernoemd. De naam Gijs is uniek – ik was de derde jongen op een rij en heet min of meer noodgedwongen naar mijn oma, mijn naamgenoten waren meisjes en heten Dien of Berdien of Ineke.

Het was kei-leuk.


Foto's? Die zijn voor de familie. Ik had er wat gemaakt en ik had er gekregen van de vrouw van een neef. De familie kan me de link vragen voor zover ze die nog niet gekregen hebben.

Geef een reactie

Categorieën

