Gepost door: gijssterks | 26 oktober 2010

Op boerderijenjacht

Vandaag op boerderijenjacht geweest. Niet om te kopen, ik ben vandaag met een boerderijenkenner op stap geweest om langgevelboerderijen te fotograferen in de Kempen. Hij geeft er cursus in en cursus geven gaat hem beter af dan foto's maken. Dat doe ik voor hem.

Vorig jaar in Zuidoost Brabant had hij vooral gericht adressen die hij kende omdat hij er ooit geweest was. Omdat het nu meer 'ongeveer daar' was had ik een extra stukje voorbereiding gedaan. Een aantal adressen die hij had maar ook van boerderijen die rijksmonumenten zijn in mijn navigatiesysteem gezet en een route gepland. Veel handiger dan vorig jaar toen we wel eens de weg kwijt waren en mensen de weg moesten vragen.

Het leukste is nog niet eens het fotograferen. Het is gezellig, je spreekt nog eens mensen die passie hebben voor hun bezit, een monumentale boerderij. En het is ontzettend leerzaam. Ik merkte al dat ik heel anders naar boerderijen kijk sinds ik vorig jaar al met hem op stap geweest ben. Ook vandaag nog heel wat bijgeleerd.

Wat de foto's betreft: Als je een paar honderd foto's hebt ben je ook weer even bezig met corrigeren en selecteren. Dat is voor de komende dagen.

Soms heb je ook bijvangst. De oude boer waar we waren ('wij zijn de zesde generatie op deze boerderij!') en die we net verteld hadden dat we boerderijen fotografeerden vroeg heel verbaasd 'Wa doede nou?' 'Bijvangst' legde ik hem uit, 'soms zie je iets wat zo mooi is …'.
Het was deze foto:

LA264004 Kippen 

Ander keertje meer.

Geef een reactie

Categorieën

