Gepost door: gijssterks | 3 november 2010

Tekenen & Schilderen Seizoen 2010/2011 Les 5

Woensdagmiddag tekenen, vorige les klik hier

Les 5 – Tijd

Nieuw onderwerp. TIJD, letterlijk (klok, wekker) en figuurlijk (tijd om wakker te worden, lawaai van klokken, tijd om te relaxen, …). We hadden twee weken tijd gehad om er over na te denken, vorige week was het herfstvakantie en dus geen les.

Als inleiding liet de leraar een aantal werken zien over het onderwerp Tijd – hij gebruikte hiervoor materiaal uit de Teleac-cursus van lang geleden, 1977.

Net als de vorige gaat TIJD ook op papier of doek, 30×40 of groter in krijt, acryl of aquarel.

Ik ben begonnen met een schets in het klein, A5-formaat, ik had al iets in mijn hoofd. Vorige week op het kerkhof geweest, dat geeft ideeën over tijd…
Waar anderen tekeningen maken met/ van meest klokken, wijzerplaten, uurwerken en aanverwant was dit mijn schets:

P1120430 Tekening Tijd Schets 

Tijd – de kaars die al een tijd brand, de verlepte bloem, de kerktoren met de klok op vijf voor twaalf. Grafzerken, tijdloosheid of, zo je wilt: Eens komt je tijd.

Ik heb een uitwerking gemaakt in het groot op tekenpapier A3 formaat:

 P1120431 Tekening tijd uitgewerkt

Volgende week gaan we door met dit onderwerp.


Ik zou hem kunnen afmaken met krijt, maar ik heb intussen ook een paar kleinere doeken gekocht. Ik ben van plan voor de les van volgende week even wat tubes Acryl en kwasten uit te zoeken om mee te nemen. Dan moet ik ook voor de volgende les de tekening overzetten op doek.

Geef een reactie

Categorieën

