Gepost door: gijssterks | 17 november 2010

Tekenen & Schilderen Seizoen 2010/2011 Les 7

Woensdagmiddag tekenen, vorige les klik hier

Les 7 – Nieuw onderwerp

P1120430 Tekening Tijd Schets Vorige week was mijn schilderij van het vorige onderwerp TIJD, schets rechts, nog niet af. Ik had er thuis aan gewerkt, het was er toch van gekomen.

Zo is ie nu, Acryl op doek, 40×50 cm

 LB174362 Kerkhof

Ikzelf vond de grafstenen te donker, te dominerend. De leraar vond dat ook toen ik hem de open vraag stelde 'Wat zou er beter aan kunnen?' Vooral het rechtse kruis, en in mindere mate de grafplaten. Het sterke van het schilderij vond hij de diepte, het verloop van voorgrond naar achtergrond.

Er is wel iets aan te doen. Glaceren. Glaceren is simpel gezegd overschilderen met een licht transparante verf. Wit of lichtblauw. Geel misschien voor de linkse.
Het onderwerp TIJD was goed vormgegeven zoals hij zei bij de beoordeling op het einde van de les. Sommigen vonden het iets lugubers hebben, een onderwerp waar je niet over moet praten, de goden niet moet verzoeken, zoiets. Ik ben het er wel mee eens dat het geen schilderij is voor in de woonkamer of de gang.


Vandaag een nieuw onderwerp.

We hadden keuze. Vorige week had de leraar al gevraagd een portretfoto mee te brengen.

L8202965 Cadet Dar Mlodziezy Een van de foto's was die rechts. Iemand vroeg of dat mijn dochter was. Ik vroeg of je dat kon zien. 'Ja, best wel. Alleen haar neus is anders maar voor de rest… en zeker ook die ogen, ze heeft jouw ogen …' 
'Bijna goed' zei ik, 'deze foto heb ik gemaakt van een matroos op een ik geloof Pools schip op Sail 2010'.

Onderwerp 1: Portret vervormen. 

Teken een raster over de foto van 4×4 rechte vakken. Teken grillige lijnen op papier, weer 4×4 maar nu niet-rechte vakken. Teken per vak over.

Ik hou niet van zulk iets, ook met Photoshop doe ik dat nooit. Dus niet dit onderwerp.

Onderwerp 2. Any Colour You Like.

Zet een kleur op papier en maar er kleuren omheen afgestemd op de eerste kleur. Intuitief.

Dit onderwerp sprak me meer aan.

Dit heb ik vandaag gemaakt, pastelkrijt:

P1120596 Any colour you like 

Het deed de leraar denken aan Delaunay.

Volgende week gaan we door met deze onderwerpen.

Geef een reactie

Categorieën

