Gepost door: gijssterks | 31 december 2010

31 december

Bij de AH spraken we bekenden uit de buurt. 'Vorig jaar lag ik 's avonds in het ziekenhuis' zei hij, een hartinfarct op oudejaarsdag vorig jaar. 'Ik lag er al' antwoordde ik. Ik was rond 2 uur 's morgens vroeg opgenomen met een ernstige hartritmestoornis.

Het was een slechte dag voor de kosten van de Zorg in Nederland. Vorig jaar eindigde duur. De totale kosten die geboekt zijn op behandeldag 31 december 2009 kwamen op € 11.360,65 (bron: mijn zorgverzekering online). Alleen al ambulancekosten voor 31/12/2009 waren € 1207,30, te weten € 731,80 voor een enkele reis Den Bosch (12 km, spoed) en € 475,50 voor Den Bosch – Utrecht (55 km).
Mijn lief en de kinderen hadden, helemaal ongepland, Oud en Nieuw samen gevierd. Ze zeiden allemaal dat het nog keigezellig geweest was ook! Maar toch kreeg ik gisteren van een schoondochter te horen 'Je waagt het niet hè, niet net als vorig jaar'.

Het lijkt wel alsof dit een slechte tijd is voor mij, tussen Kerst en Nieuwjaar. Om wat te noemen: een ICD-shock op 31-12-2005, idem 29-12-2008, vorig jaar ernstige ritmestoornis op 31-12-2009. Alsof ik een soort ingebouwde kalender heb. Als dat het is: Morgen zijn deze risicodagen voorbij. Nu al, eigenlijk, het wordt al avond terwijl ik dat schrijf op deze oudejaarsdag.


31 december – tijd om terug te kijken.

Kerstkaart 2010 Digitaal Zoals we aangaven op de kerstkaart: Pieken en dalen …
Nu is het tijd om stil te staan bij de pieken, te vaak gaan de gedachten uit naar de dalen. Tel je zegeningen, heel belangrijk.
Bij die pieken hoort zeker 13 februari, de dag dat onze kleinzoon Wouter geboren is, hij kruipt al z'n best rond.
Een andere piekdag was 16 april, de dag dat mijn hart werd gerepareerd, definitief zo lijkt het want er is sindsdien geen onregelmatigheid meer gezien door de ICD zelf die permanent bewaakt. Ik moet er wel bij zeggen: Fysiek voelde die dag niet echt als een piekdag maar soms moet zoiets gebeuren om daarna een heleboel piekdagen te krijgen.
Nog een piek in 2010 was het feit dat wij, mijn lief en ik, zo vlug weer het vertrouwen terugkregen dat het na al die ellende van drie keer ziekenhuis weer allemaal goed was gekomen.

Natuurlijk zijn er meer leuke dagen en dingen, zoals afgelopen week nog, Tweede Kerstdag met kinderen, schoon- en kleinkinderen. Eerder deze maand de vakantie naar Zwitserland. Nog veel meer, sterker nog: de meeste dagen zijn leuk, met name sinds het slechte begin.

De verwachtingen voor 2011: er zullen opnieuw dalen zijn maar die markeren de pieken!

Responses

  1. vooral veel pieken in 2011. Veel geluk, onbezorgdheid, genieten van jullie kinderen en kleinkinderen. Kleine en grote uitjes.
    liefs caro


Geef een reactie

Categorieën

