Gepost door: gijssterks | 20 januari 2011

Lezing Natuurgroep: Landschap lezen – leestekens in het landschap

Maandagavond was ik naar de lezing van de Natuurgroep Gestel. Onderwerp: Landschap lezen: leestekens in het landschap van Sint Michielsgestel, in De Huif, hier vlakbij.

Met 'leestekens' worden landschaptekens bedoeld in de ruimste zin, hoog/laag, beken, wegen en weggetjes, populieren langs de weg, kapelletjes, aanduidingen van de leidingen van de Gasunie, etc, en waartussen vaak verbanden bestaan zoals wilgen langs een sloot en boerderijen op een hoger gelegen stuk grond.

Logo Natuurgroep Gestel De Natuurgroep Gestel is een actieve groep zoals je op hun website kunt zien, klik maar eens op Activiteiten. Soms ga ik naar lezingen ook al ben ik geen lid, niet-leden zijn meestal welkom en betalen dan € 2,-. Deze leek me interessant, en niet alleen maar om nog mooie foto-plekjes te vinden zoals iemand die mijn foto-kant kent aan het begin vroeg.

De presentatie begon met een paar dia's waarin hij aangaf dat je kunt kijken naar de natuur en genieten – of nieuwsgierig worden naar die landschaptekens, wat het is en waarom die daar zijn. 'Wie alleen maar wil genieten en geen achtergronden hoeft te weten mag nu naar huis' was de boodschap van de eerste dia's. Iedereen bleef

Achteraf weet ik dat de lezing bedoeld was voor de 'natuur-mensen' die gewoon zijn te kijken naar planten etc, de lezing gaf ze achtergronden en een richting in het zoeken naar meer, zonder hier al antwoorden te geven. Raakvlakken met Heemkunde. Het voornaamste wat ik dan ook geleerd heb is dat ik al veel weet van 'leestekens in het landschap'.

De presentatie bestond uit twee delen, in het eerste deel was met foto's van een fietsrondje dat hij gemaakt had in en bij Den Dungen met iemand van de Natuurgroep. In het tweede deel de voorbeelden van 'elders' varierend van omgeving Liempde met populieren tot Zuid-Limburg waar hij woont en de nabijgelegen Voerstreek tot bergtoppen in Kashmir en vlakke rivieren op IJsland.

Als ik er naar keek met de ogen van iemand die weet wat het is en luisterde om te kijken of het allemaal klopte – dan viel het niet mee, om het netjes te zeggen.
Maar dat is niet helemaal eerlijk, ik moet er naar kijken zoals een buitenstaander om zich heen kijkt. Een vreemdeling in een mij bekende omgeving die probeert het landschap te lezen met alleen maar de kennis van de landschapstekens in het algemeen, die probeert het landschap te lezen. Maar ook de 'leraar' die probeert de mensen nieuwsgierig te maken. Die de mensen richtingen geeft zonder direct oplossingen te geven. Mensen wijzen waar ze het kunnen vinden, gewoon zoeken met Google levert vaak veel op, en ook bv de site www.watwaswaar.nl waar je oude kaarten kunt vinden.

De presentatie begon met een foto van een oude schuur en sloot in de Spurkstraat in Den Dungen. Ik had die foto zelf kunnen maken.L9093219 Spurkstraat 68 Sterker nog, ik heb die ook gemaakt, afgelopen september met de boerderijkenner waar ik vaker mee op stap geweest ben. De presentator ging raden wat hij zag zoals de brede sloot aan de straatkant: 'Het zou een blussloot / blusvijver kunnen zijn'. Ik wist dat het dat was.
Iets verder bij de nieuwe natuur aan het Aa-dal, soortgelijk, ik weet dat het recent aangelegd is.
In het tweede deel zaten een paar interessante dia's zoals die waar duinen vergeleken werden met kleine zandhoopjes gemaakt door de wind. En zeker ook die die waar rivierbeddingen op IJsland vergeleken werden met weggespoeld zand op het talud van een weg, na een regenbui.

Kortom: Als ik kijk naar de inhoud van de presentatie en luister naar reacties van anderen in het publiek was het voor een aantal aanwezigen beslist wel nuttig. Voor de manier van presenteren – ik dacht ik dat ik het zelf misschien beter had kunnen doen – wat natuurlijk ook zelfoverschatting kan zijn. Een punt is dat het misschien stukken interessanter geweest zou zijn als het echt gericht was op de nabije omgeving. Meer 'plaatjes van hier', ik had dat eerlijk gezegd ook verwacht op basis van de titel van de presentatie. Uit het verhaal bleek dat dat wel de bedoeling geweest was maar het regende op de dag dat de presentator mee foto's ging maken, ze hadden de fietstocht afgebroken.

Geen mooie fotoplekjes gevonden, wel ideeën voor fotoplekjes…


Ook aardig van zo'n lezing zijn de contacten, het praten met anderen, bekenden zowel als mensen je alleen van gezicht kent of dat niet eens.

Zo werd ik ook aangesproken omdat ik ooit iets 'minder leuks' geschreven had over de Natuurgroep, in zijn ogen. Ik kon me niet schuldig voelen omdat ik (1) niet wist wat hij precies bedoelde, het was al een tijd geleden, en (2) schrijf wat ik vind en daarbij wel altijd netjes probeer te blijven, eerlijk zonder mensen expres voor het hoofd te stoten. En reageren mag altijd.


Na de presentatie nog even nagepraat. Ik vertelde over mijn, ons, project '1832' waar ik in Den Dungen al een lezing gaf op basis van de oude kadasterkaarten, september 2009. 'Voor dit jaar staat het programma al vast, maar of ik in 2012 …?'  En nadat ik verteld had dat ik een On-Tract wandeling begeleid had met heemkundige kennis over het gebied Pettelaar – Haanwijk hebben ze me meteen gestrikt om wat te komen vertellen over Haanwijk bij de Seniorenwandeling die ze daar organiseren, tweede woensdag van maart 2011. Ik heb ja gezegd. Als begeleider, niet als senior want daar voel ik me nog echt te jong voor, ik ben van na 1-1-1950.


Thuisgekomen vroeg mijn lief 'Heb je het nog onder controle waar je allemaal mee bezig bent'. Inderdaad, het begint te lijken op de tijd dat ik werkte, grote projecten waar ik veel tijd aan besteedde en kleine, lopende systemen waar ik tussendoor ook nog verantwoordelijk voor was. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Responses

  1. Natuurwandeling voor senioren.
    Sinds medio 2010 organiseert Natuurgroep Gestel, Sint-Michielsgestel wandelingen voor senioren. Wij kiezen daartoe routes uit die voor iedereen gemakkelijk te belopen zijn en wij zorgen ervoor dat zo’n wandeling natuurlijk ook niet te lang wordt. En uiteraard wordt deze (be)geleid door enkelen van ons die in de natuur goed thuis zijn en die er de weg goed kennen.
    Was de toeloop in de aanvang bescheiden, het succes is nu zodanig dat wij al enkele groepen moeten formeren. Dat is verheugend omdat daaruit inderdaad blijkt dat ook mensen op wat latere leeftijd graag nog iets opsteken over alles wat zich onderweg in een natuurgebied aandient.
    Vertrek 10:00 uur op woensdag 9 maart vanaf het gebouw van Het Brabants Landschap Haanwijk 4a, einde van de wandeling rond 11:30 uur, waarna onder het genot van een kopje koffie even gezellig nagekaart kan worden over wat er gezien of beleefd is. Voor meer informatie: Michel van de Langenberg, tel: 073-5514325 of michel.langenberg@home.nl


Geef een reactie

Categorieën

