Gepost door: gijssterks | 26 januari 2011

Tekenen & Schilderen Seizoen 2010/2011 Les 15

Woensdagmiddag Tekenles, vorige les klik hier

Vorige week was ook ik begonnen met de collage in de zin van snippers uitknippen en plakken waardoor er kleurvakken ontstaan. ‘Schilderen met snippers’.

Deze week een nieuwe techniek, collage met zijde-vloeipapier.

P1130206 snippers Zijde-vloeipapier is min of meer het soort papier wat de winkel gebruikt om losse glazen in te pakken. De soort die wij gebruikten was gekleurd, simpel uitgelegd: vloeipapier met de kleuren van crêpepapier. Daaruit knipten we vormen.

Eigenlijk was de bedoeling geweest om een foto mee te nemen van bv een geschubde insect en die te gebruiken als basis. Helaas – er was iets misgegaan zodat we de e-mail niet hadden gekregen waar dat in stond, iets met overstappen van provider. Daarom was het alleen een schets op het bord als voorbeeld. Het kon ook non-figuratief zijn.

Door een aantal gelijke vormen in verschillende kleuren deels overlappend op te plakken krijg je het geschubde effect. Repeteren van vormen.

In mijn uitwerking had ik al snel door dat je speciale effecten kon bereiken door de snippers klets en kletsnat van de lijm (weer behangplak) te maken. De kleuren gaan in elkaar overvloeien.

Hier mijn resultaat, niet overal zie je nog de repeterende uitgeknipte figuren:

P1130201 Zijdevloeipapier

Iets abstracts – ik zal niet zeggen wat ik er in zie, het is wel wat ik voor ogen had – min of meer. Ik ben zelf een beetje verrast door het resultaat, door de mogelijkheden. Schilderen met zijde-vloeipapier. Ik zou zelf zoiets nooit uit mezelf gaan doen, het voordeel van tekenlessen.

Volgende week weer ‘gewoon’ tekenen en schilderen. Gelukkig wou ik zeggen, maar zo erg was het nou ook weer niet.


Vorige week zei ik dat de andere man in de cursus zei nadat hij in de pauze een telefoontje had gehad: ‘Dat was mijn kleinzoon van 9. Ik heb maar niet gezegd dat ik hier aan het fröbelen was’.
Deze week was hij er niet. Alsof het kwam door het onderwerp – maar ik meen me te herinneren dat hij deze week met wintersport was.

Geef een reactie

Categorieën

