Gepost door: gijssterks | 19 februari 2011

Printerprobleem …

Ik had me opgegeven voor de fotowedstrijd van de Fotobond waartoe onze Fotokring Sint-Michielsgestel ook behoort.

Intussen is er ervaring binnen de club over hoe foto’s beoordeeld worden door de bond. Heel veel foto’s die ingestuurd worden hebben als onderwerp ‘natuur’. Dit is ook bij de fotoclub besprekingen. Dat komt denk ik omdat de natuur altijd aanspreekt, zeker voor de maker.
Deze scoren zelden hoog op de bondswedstrijd.
Meer extreme foto’s scoren hoger, ze moeten ‘anders zijn dan de andere’.
Als clubleden hebben we het standpunt dat je beter foto’s kunt hebben die je zelf mooi vindt dan extreme foto’s die je zelf niet mooi vind maar die hoog scoren – hoog eindigen is geen doel, hooguit mooi meegenomen.

Met dit alles in gedachte koos ik voor de foto van mijn lief die niet alleen zij en ik heel mooi vonden: ik had hem laten bespreken op de vorige clubavond had laten zien en ook daar werd hij hoog gewaardeerd.

Probleem was dat er op de foto een paar kleine witte puntjes zaten. De foto was gemaakt in Davos waar kleine sneeuwvlokjes werden meegevoerd in de wind.
Daarom had ik met Photoshop Elements de puntjes weggehaald. Nog even printen op mijn Canon MP600 die altijd mooie prints geeft gaf, en inlijsten en inleveren. Dacht ik.

De printer deed het niet goed. Zwarte delen waren paarsachtig geworden en hij werd lichter. Zie hieronder de foto’s zonder sneeuwpuntjes, rechts is de gescande print:

Het was te laat om de foto nog extern te laten afdrukken. Bovendien: Een printer is aangenomen om te printen en dat moet hij dan ook wel doen!

Standaard oplossing bij zoiets is het reinigen van de spuitopeningen (onderhoudsfunctie van de printer)en als dat niet werkt dieptereiniging. Dat hielp niet (in eerste instantie dacht ik dat het wel hielp maar bij het printen van raster bleek de BK/zwart-patroon niet slecht te printen maar helemaal niet, blanko, waardoor ik geen onregelmatigheid zag – stom).
Ik heb daarom toch maar de foto met witte sneeuwpuntjes gebruikt.

Vrijdag heb ik nog met de Canon Helpdesk gebeld maar die kwamen niet verder als opnieuw installeren software en printen vanaf een andere computer.

Uiteindelijk heb ik dieptereiniging meermalen (nog 3x!) uitgevoerd. Zou niet moeten moeten, één keer zou genoeg moeten zijn.

Vervelende is dat dieptereiniging zelf erg veel inkt kost, en tussendoor moet je ook nog printen op fotopapier om het resultaat te zien. Tussendoor moest ik daarom ook nog een inktpatroon vervangen. Ik gebruik altijd alleen maar originele patronen. Kost wat meer maar kwaliteit mag wat kosten – maar nu was het wel erg veel.

En toen was het eindelijk weer goed… alleen te laat voor de bondsfotowedstrijd…

Hoe mooi de foto is? Ik had hem donderdag ingelijst en hij stond in de gang klaar om af te geven. Lisa en Wouter waren er. Toen Lisa opgehaald werd moest mama meekomen naar de gang want ze moest ‘komen kijken naar die hele mooie foto van oma’ zoals Lisa zei.

Geef een reactie

Categorieën

