Gepost door: gijssterks | 26 februari 2011

Dom – Dommer – Wetenschappelijk onderzoek

Iets waar ik me echt aan kan ergeren zijn zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken waar de domheid van afdruipt.

Deze week was er weer zo een. Sabine Spijker. Hersenonderzoekster. Komt in de kranten met de uitspraak 'Roken beschadigt hersenen puber'. Let op: Dit is geen pleidooi om pubers te laten roken – dit gaat over domheid.

In het stuk in het Brabants Dagblad staat de volgende passage:

BD - Roken artikel 1 
Toevallig weet ik uit eigen waarneming dat in de jaren '50-'60 en later de grote meerderheid van de pubers rookten. De Babyboomers, geboren na de oorlog, en ver erna. Dat is een feit, ook ondersteund door statistieken. En een van hen ben ik.
Als ik nu dit onderzoek vertaal naar de 45+ ers van nu dan is de conclusie dat die nu

  • Last hebben van slechte concentratie.
  • Impulsief zijn.
  • Verminderd gevoel voor sociale context hebben.

En een van hen ben ik. Met vele, vele anderen. Kortom: De titel had dus ook kunnen zijn: Babyboomers – Een Verloren Generatie.

Ik zou willen zeggen tegen Sabine Spijkers: Kom eens uit dat rattenhol waar je de proeven doet met die beesten en kijk eens buiten in de echte wereld. Als het echt zo erg is dan moet je dit toch makkelijk kunnen aantonen!
Bovendien – zijn dit niet de verwijten aan de nieuwe generaties – die steeds meer niet rookten als puber? Nogmaals: Dit is geen pleidooi om pubers te laten roken – dit gaat over domheid.

Domheid… Ik zou bijna een reactie naar de krant sturen…

Geef een reactie

Categorieën

