Gepost door: gijssterks | 4 maart 2011

Energie

Knipsel Reactie Richard 
Het is alweer even geleden, deze reactie. Het heeft me wel aan het denken gezet. 'Waar haal je alle energie vandaan'.

Energie hebben is nooit mijn probleem geweest en, hoewel het moeilijk geweest is na de hartstilstand, het is er nog steeds. Energie in de zin van 'zin om iets te doen'. Niet dat ik ooit zelfs maar de neiging gehad heb om gekke dingen te doen zoals een marathon gaan lopen, maar wel voor andere dingen. Misschien moet ik zeggen mentale energie, drang om iets te doen, gedrevenheid, mezelf uitdagingen stellen. 'Doe eens wat rustiger aan', ik ken de reactie.

De buurman had een krentenboom in de voortuin die te groot was. Hij wilde hem op de grond afzagen omdat er uit halen te veel werk was. 'Kost een half uur' zei ik. Hij: 'Dat mag je bewijzen'. Bijna dertig minuten later keek ik op mijn horloge. 'Binnen de planning' zei ik. Zoiets vind ik nou leuk. En lekker om te doen. De buurman vond het maar gek.

Anderen begrijpen dat niet altijd. 'Je bent gepensioneerd, je hebt tijd zat' en 'Je hoeft jezelf niet te bewijzen' zeggen ze dan.
Tijd zat – dat klopt. Jezelf bewijzen – dat is het niet – of moet ik zeggen niet meer, na de hartstilstand en alles wat er na gebeurd is kwam het natuurlijk nogal eens voor dat ik bezig was te 'bewijzen dat alles het nog doet'.

Waar waar het vooral om gaat is het dat veel dingen zo leuk zijn om te doen. Zoiets als de bergbeklimmer die gevraagd wordt waarom hij de berg beklimt: 'Omdat hij er ligt'.

Natuurlijk ben je soms een beetje gek. Op het werk ben ik opgevoed met 'Zo lang? Dan zullen we eens laten zien dat wij dat sneller kunnen'.

Niet dat het altijd werkt: Het is toch te vaak zoals met het kind maken: dat kost negen maanden, iets korter kan het wel maar als het te kort gaat komen er wel problemen – negen maanden is dan toch het beste. Zo lopen veel projecten uit de planning…

Doet me denken aan het Russische Communistische partijbureau. De leider vroeg hoe lang het duurde om een extra arbeider te krijgen. 'Een man en een vrouw, negen maanden plus 18 jaar' was het antwoord. Waarop de leider vroeg 'En als we 9 mannen en 9 vrouwen nemen?'

Vaak is tijd die nodig is voor een planning gewoon noodzakelijk.

Energie heb ik in elk geval genoeg, ik klaag niet. Ik denk, merk, dat mijn energie zelfs nog is toegenomen de laatste tijd, sinds vorig jaar, sinds ik geen medicijnen tegen hartritmestoornissen meer gebruik, die remmen toch wel een beetje af.

Iets wat er bij speelt is dat ik merk dat mijn geheugen nog steeds beter dan gemiddeld is – ik zag het bij collega's die veeel meer dan ik zo rond de 45 alles moesten gaan opschrijven. Nog steeds kan ik ook met meer dan een ding tegelijk bezig zijn. Nog steeds ga ik de dagelijkse boodschappen doen zonder briefje – en kom met het goede terug. Nog steeds, ondanks de zware aanslag. Zit een beetje in de familie, zo is ons moeder 90 en heeft nog steeds een goed geheugen.

Energie, de neiging bestaat om van alles aan te nemen, allerlei activiteiten. Gelukkig slaag ik erin om mezelf enigszins in te houden al lijkt het soms anders.

Eens wordt het minder, de energie, niet eens zo lang vooruit. Ik zie het in mijn omgeving, ik ben feitelijk thuis sinds eind 2004. Meer dan zes jaar. Ik zag het hier in de buurt: veel mensen zakken in ergens tussen de 70 en 75. Met 70 nog alles doen en met 75 's middags even slapen, zulke dingen bedoel ik. Ik denk wel eens, een jaar of 10 of 15 en dan is het op. Of ik hoor bij de uitzonderingen.

En toch: Vraag je me: Moet je alles wat je kunt doen ook gedaan hebben? Nee. Ik denk het niet. Je moet gewoon doen wat je leuk vindt. En je partner ook natuurlijk.

Vroeger zei ik dat ik nog eens naar Vietnam zou willen. Ho Chi Minh-pad. Nu denk ik 'Er zijn zoveel mensen gelukkig zonder dat ze ooit daar geweest zijn – waarom zou dat niet voor mij gelden?'

Wat kan ik er verder van zeggen. Ouder worden helpt ook, net als tevreden zijn met wat je hebt.


Ik had dit stukje al voorbereid, niet alles moet je meteen publiceren, toen ik toevallig een gerelateerd stuk las, zaterdagbijlage Volkskrant 26 februari 2011, een artikel over 'De verwende samenleving' van psychiater Frank Koerselman.

Waar het over ging: De mens klaagt te veel, is te ijdel en slaat door in zijn behoefte aan waardering. 'Het gebrek aan zelfrelativering, dat is het kenmerk van deze tijd.'
Het gaat over de moderne mens die alles wil en voor alles wat niet loopt zoals hij wil een oplossing wil. Over therapieën en mode onder therapieën. Over aanvaarden van het leven zoals het is, en omgaan met de problemen die iedereen tegenkomt.

Hierin, samengevat in een kadertje: Tips & Trucks voor een evenwichtig leven.

VK - Frank Koerselman

Leerzaam. Iets om eens goed over na te denken. Wat ik er aan zou toe willen voegen:

Blijf leren, je leven lang


 

Wij gaan onze energie nu ergens anders besteden:

 

wij zijn wegens carnaval

gesloten

 

Responses

  1. Vooral tevreden zijn met wat je hebt. Daar schort het vaak aan bij mensen. Ik heb minder energie, veel minder, moet het echt verdelen, maar ook dat gaat steeds beter. En idd, 2 bezoeken aan het AMC resulteert ook in 2 pillen minder en daardoor voel ik me echt veel lekkerder. Daardoor hol ik mezelf wel eens voorbij.
    Maar tevreden, ja dat zijn wij, altijd geweest en nog steeds. VAndaag heerlijk bij kind en kleinkind doorgebracht. thuis de boel gelaten wat het is, en toch genieten van deze dag.
    Ja waarom vertel ik je dit eigenlijk? Omdat ik je wilt laten weten dat er meer mensen zoals jullie, tevreden met het leven.
    Veel plezier met het carnaval!

  2. Hoi Gijs, zo zie je maar weer, nog voldoende energie over voor het carnaval.


Geef een reactie

Categorieën

