Gepost door: gijssterks | 10 maart 2011

Reizen met een ICD

Scanners.

Je schijnt op het vliegveld door de scan te kunnen met een ICD, het zou geen kwaad kunnen. De bodyscan kan in elk geval wel, die werkt niet met magneetgolven. De staaf die gebruikt wordt om je af te tasten is taboe – en de kans dat je er uit gelicht wordt is groot met je ICD.

Het schijnt te kunnen maar ik doe het niet, ik neem geen risico en meld me aan voor handcontrole – ook vind ik het meestal vervelend, zo’n kerel die met zijn hand door je kruis gaat om te voelen of je er geen handgranaat of pistool of mes hebt…

Door de douane.

Op de STIN-site staan modellen met teksten in allerlei talen om te tonen bij de douane, samen met je plastic ICD-pasje.

Die teksten heb ik nog nooit gebruikt. Ik heb zelfs geen plastic ICD-identificatiekaartje, toen ik de ICD kreeg in december 2004 kreeg je die nog niet standaard. Alleen het boekje bij de ICD.

Ik heb altijd een doorzichtig plastic hoesje bij me met daarin het plaatje van de ICD, zie rechts, en op de achterkant mijn gegevens zoals naam, adres en telefoonnummer. In het hoesje heb ik ook mijn medicijnkaart, ICD-boekje en visitekaartjes.

Op het vliegveld laat ik de afbeelding zien en het gaat gesmeerd, nog nooit hebben ze me om meer gevraagd. Om wat vliegvelden te noemen waar ik de laatste jaren geweest ben: Schiphol – Rotterdam – Malta – Rhodos – Rome – Pisa en nu dus Valencia.

De praktijk – hoe ik het doe.

Afgelopen weekend heb ik het uitgeprobeerd of het gaat zonder er iets bij te zeggen, normaal zeg ik er bij dat ik een ICD heb. Om te weten hoe het is als je de taal niet spreekt.

– Op Schiphol liet ik het plaatje zien en kreeg meteen te horen dat ik door kon lopen en dat ik naast de scanner zou kunnen. Daarna hand-controle. Geen enkel probleem. De man die me controleerde zei nog wel ‘Liever een extra handcontrole dan iemand reanimeren’ waarna ik nog een korte poging deed om hem uit te leggen dat reanimeren bij mij juist niet hoefde omdat ik de ICD heb.

– Op de terugweg in Valencia liet ik zonder iets te zeggen mijn plaatje zien aan de Spaanse tante die in de rij voor de ingang naar de vertrekhal boardingkaarten controleerde en kreeg te horen ‘You can go through’. Doorlopen dus. Bij de scanner liet ik hem weer zien, opnieuw zonder iets te zeggen. Er werd meteen iemand geroepen en ik ‘mocht’ mee – ‘You can come with me’ – naar de deur om de scanners heen waar ik vriendelijk afgetast werd – dit keer zonder dat hij intiem werd.

Deze keer was ik zelfs blij dat ik deze manier had. Bij de scanner stonden de mensen – heem en weer en uiteindelijk naar het eind van de band met schoenen op de band en de riem in de ene hand terwijl ze met de andere hand hun broek ophielden. Ikke lekker niet!

Als het mij lukt zonder iets te zeggen dan lukt het iedereen met een ICD, ook wie geen Engels spreekt. Dus: Doe net als ik, gebruik het plaatje!

Het werkt ook uitstekend in bijvoorbeeld musea zoals twee jaar geleden in het Vaticaan museum en de Sint Pieter en jaren geleden in het Europees Parlement met een open dag.

Downloaden.

Ik heb een Word-bestandje dat je hier kunt downloaden:

Download: ICD – plaatje voor etui – Voor andere ICD-dragers

Beetje creatief zijn, naamgegevens invullen, op A4 printen en knippen en omvouwen zodat het in een A6-hoesje past – en vliegen maar!

Responses

  1. Bedankt, Gijs. Dat is nog eens handig. Voor we op vakantie gaan zal ik hem even uitprinten. Niet verwijderen van je site, hé?


Geef een reactie

Categorieën

