Gepost door: gijssterks | 25 maart 2011

Zomerklaar

Vorige week het jaarlijkse bezoek aan de tandarts, gisteren de 4-maandelijkse ICD-controle, vandaag de laatste uit de serie: de 3-maandelijks diabetes-controle bij de suikertante zoals ik de praktijkondersteunster noem voor mijn Diabetes type 2.

Vakje_true Suiker perfect, 6.8. Soortgelijk als altijd. Al jaren, sinds ik goed ingesteld ben op Metformine, is die OK. De suiker moet nuchter tussen 4 en 7 zijn, na eten moet ie onder de 10 blijven.

Vakje_true Gewicht OK. 95.1. Het gevaar van gewicht is het 'elk jaar een kilootje erbij'-effect. Ze kijkt dan ook naar precies een jaar geleden – 'Grappig' zei ze, 'een jaar geleden was hij ook precies 95.1'. Ik had dus evenveel kleingeld in mijn portemonnee als toen. 

Ik heb dit over gewicht gekopierd van de log van een jaar geleden, 30 maart 2010. Weer hetzelfde gewicht op dezelfde tijd van het jaar, ik heb geleerd dat je het daarmee moet vergelijken om zomer / winter effect te elimineren. Heel goed natuurlijk dat het ook nu weer gelijk is.

Vakje_true Bloeddruk OK. 130/85. Norm is dat bovendruk minder dan 140 moet zijn. Thuis hou ik de bloeddruk bij, eens per een of twee weken. Meestal is de bovendruk 's morgens 130-140 en onderdruk 85-90 en dus ook goed. Dat cijfer is belangrijker dan zo eenmalig bij een controle.

Thuismeting geeft de laatste maanden, sinds november, een iets hogere bloeddruk dan voorheen, ik veronderstel dat het een wintertijd-effect is, dan maak ik na het eten geen flinke wandeling meer – volgende week kan dat weer wel.

Ook is mijn hartslag hoger geworden sinds ik geen Sotalol meer slik, en de spreiding is groter. Dat is heel duidelijk te zien op de histogrammen die uit de ICD komen:

ICD controle maart 2011 vs april 2008 
Sotalol helpt tegen hartritmestoornissen, het zorgt er met name voor dat de hartslag lager is en minder wisselend. Ik kon stoppen met Sotalol na de ingrepen vorig jaar waarna de ritmestoornissen niet meer voorkomen (gisteren nog gezien uit ICD-uitlees).

Nadeel van de hogere hartslag: Geen, blijft binnen normale waarden.
Voordeel: Geen last van bijwerkingen zoals koude voeten / handen (omdat de hartslag lager gehouden wordt dan je lichaam zou willen) of duizeligheid (omdat de hartslag niet snel genoeg stijgt bij het opstaan).

Let op: Als je Sotalol gebruikt: Stop niet op eigen initiatief. Dat moet echt onder doktersbegeleiding – ik kan het weten, toen ik plotseling moest stoppen, in het ziekenhuis vorig jaar, vloog de hartslag omhoog, 110 in rust – brrrrrrrr.

Kortom: Ik ben zomerklaar!

Geef een reactie

Categorieën

