Gepost door: gijssterks | 11 mei 2011

Seniorenwandeling Natuurgroep Gestel

Vanmorgen weer eens iets nieuws gedaan. Niet helemaal nieuw misschien, ik heb eerder wandelingen begeleid, maar toch: Ik ben als 'heemkunde-deskundige' mee geweest met de natuurwandeling voor senioren met de Natuurgroep Gestel naar landgoed Haanwijk hier in Sint-Michielsgestel.

Google Earth - Haanwijk weblog

De aankondiging op de website:

Woensdag 11 mei     Natuurwandeling voor senioren.

Natuurgroep Gestel, Sint-Michielsgestel organiseert nu ook wandelingen voor senioren en wel steeds op iedere tweede woensdag van de maand. Wij kiezen daartoe een parcours dat gemakkelijk te lopen is en we zorgen ervoor dat de wandeling natuurlijk ook niet te lang wordt. Zo kunnen ook de senioren nog genieten van natuurbeleving. En uiteraard worden deze korte wandelingen (be)geleid door iemand van ons die in de natuur goed thuis is en de weg kent.
Na afloop van de wandeling wordt er door ons koffie geschonken en kan daarbij even gezellig nagekaart worden over wat er gezien of beleefd is.
Vertrek 10:00 uur op woensdag 11 mei vanaf het gebouw van Het Brabants Landschap Haanwijk 4a,  einde van de wandeling (rond 11:30 uur), daarna koffie drinken. Voor meer informatie:
Michel van de Langenberg, tel: 073-5514325 of michel.langenberg@home.nl

De Natuurwandeling voor senioren wordt elke 2e woensdag van de maand gehouden, beurtelings naar Haanwijk of naar Zegenwerp (en soms naar een andere plek in de buurt).

Een natuurwandeling voor senioren niet iets waar ik zomaar naar toe zou gaan. Net zo min als dat ik zomaar naar een 55-Plus gebeuren zou gaan. Ik zit, zoals zoveel leeftijdgenoten, nog in de ontkenningsfase. 'Voor senioren', dat is voor ouderen, niet voor mij. 

Vorig jaar had ik met Michel afgesproken eens mee te gaan naar Haanwijk om het een en ander over heemkundige achtergrond te vertellen. Leuk voor de mensen, een keer wat anders, een andere invalshoek dan de natuur.

Vanmorgen was het zover. Om 10 uur begonnen we en heb ik het een en ander verteld over Haanwijk, over Haanwijk in de middeleeuwen overgaand in het Jachtslot Haanwijk en hoe het daarmee verging in de loop der eeuwen tot het in 1984 overgenomen is door Het Brabants Landschap.

Het jachtslot / landhuis / kasteel Haanwijk is een Rijksmonument. Daarover en ook over de omgeving, het dassengebied, de boerderijen, de bebossing, de akkers en de hooilanden er omheen weet ik intussen wel het een en ander. En kan ik dus wel het een en ander vertellen.

De mensen vonden het leuk, heel interessant.

Na de wandeling (en na de koffie) heb ik met Michel afgesproken de volgende keer weer mee te lopen, dan over het landgoed Zegenwerp, min of meer mijn achtertuin. Vier weken tijd om me voor te bereiden.

Natuurlijk zal ik van 'Haanwijk' een verhaal maken met de verzamelde documentatie. Kan altijd nog van pas komen – wat ik er ooit nog mee doe.


Het was een wandeling van de Natuurgroep dus ook natuur bekijken. Zoals de dassenburchten die daar volop aanwezig zijn:

P1140259 Natuurwandeling1 

P1140261 Rupsen 1 Ook interessant bijvoorbeeld de spinsels van de rupsen van de Spinselmot, en de rupsen zelf voor zover ze zich nog niet op de grond hebben laten vallen om te verpoppen. Ze spinnen hele struiken in en vreten ze soms helemaal kaal. Dit duurt tot de langste dag, tot ongeveer 24 juni, St.Jan, waarna de struik weer uitschiet met het z.g. Sint-Jans-schot.

P1140260 Kijken naar rupsen 

Wat ook belangrijk is: Ik vond het zelf ook leuk om te doen.

Geef een reactie

Categorieën

