Gepost door: gijssterks | 13 mei 2011

Speeltoestel ontploft en gerepareerd

Sommige klusjes duren wat langer dan misschien nodig is.
Zoals dit.

Soms blijft er een klusje een tijd liggen. Voor dit klusje moest het weer goed zijn, ik moest zeker een halve dag tijd hebben en het kan niet als het peuterspeelzaal is. Nu was het nog vakantie en goed weer en vandaag had ik tijd, had ik al gereserveerd hiervoor.

Op de Peuterzaal was bij de jongste Nieuwjaarongeregeldheden hier in Gestel een speeltoestel ontploft. Of beter: Rond oud en nieuw hebben enkele jongetjes (natuurlijk, meisjes doen zoiets niet) bij een experiment met vuurwerk een speeltoestel ernstig beschadigd.

Het speeltoestel, een lokomotief, was toch al aardig oud, het kon de kracht van het vuurwerk niet weerstaan.

Mijn lief had teruggevonden hoe duur het toestel ooit lang geleden geweest was – ik begrijp dat speeltoestellen maken zeer lucratief is, en dat een nieuw toestel geen optie was.Uiteindelijk betaalde de verzekering toch nog een beetje terug, meer dan genoeg om het te repareren maar veel te weinig om een nieuw te kopen.

Ik heb zitten kijken hoe dit simpel te doen was. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het zo te doen dat het vandalisme-bestendig is en peuter-vriendelijk. Ik denk niet dat het de moeite is om het te maken zoals het was, over een paar winters vrees ik dat het toch afgelopen is met het toestel. Het hout wordt slecht, het is niet voor niets dat het zo stuk ging.

Vandalismebestendig houdt in dat het gerepareerde stuk sterker is dan de rest, en dat een volwassene op het ding moet kunnen gaan staan.
Peutervriendelijk houdt in dat er geen scherpe kantjes aan zitten, geen splinters, geen losse spijkers of schroeven. Ik had er overigens al bij het opruimen voor gezorgd dat losse delen verwijderd waren en dat er niets uitstak.

Ik heb geen moeite gedaan het wiel te repareren, dat ligt nog hier, deels afgebroken.

Ik weet het, als Lisa op die peuterzaal zou zitten had ik een probleem: Lisa zou meteen zeggen 'Dat klopt niet opa, dat is niet goed!' Zeker nu het toestel niet meer symetrisch is.

Het heeft wel even geduurd maar in de winter wordt er sowieso niet in gespeeld dus zullen we maar zeggen Beter laat dan nooit.

Toevallig had ik nog een foto van het origineel, ooit waren er foto's gemaakt voor vaderdag of zoiets, waarbij een kind naast het ding stond en ik het ding er uit kon knippen.

Zodoende:

Oude situatie:

IMG_0305 Zo was ie 
Na de aanslag:

P1130090 na Nieuwjaar 2011 
Na mijn reparatie:

P1140268 Zo is ie nu

Benieuwd wat ze er van zeggen… … als het echt moet kan ik er een wiel aanzetten…

Responses

  1. kijk, dat kun je gerust aan jou overlaten.
    Niet alleen je opa diploma, maar ook je opa helpt op school diploma


Geef een reactie

Categorieën

