Gepost door: gijssterks | 22 mei 2011

Fotoclubavond

Afgelopen donderdagavond was het weer fotoclubavond, de driewekelijkse bijeenkomst van de Fotokring Sint-Michielsgestel, website http://www.fotokring-gestel.nl/

Geen bijzonderheden op de agenda, dus al snel foto's kijken en bespreken. Was nodig, het bleken er zoveel te zijn dat ze niet allemaal aan de beurt gekomen zijn. Volgende keer – hoewel: volgende keer een 'special:' Dierenmanieren.

Ik had een selectie gemaakt had van de foto's van vorige week zaterdag in Nijmegen. De wijzerplaat wilde ik in elk geval doen. Voor de rest zou ik normaal gesproken mijn lief gevraagd hebben er een paar te selecteren maar die was er niet. Daarom had ik Lisa (bijna 4) gevraagd te kiezen.

1. Bavaria bierblikjes onder bankje.

L5147703 Bavaria 

Als er één foto was de veel emoties opwekte was het deze. Afgezien van de positieve reacties op de compositie, hoe het in beeld gebracht werd en zo: Mensen maakten zich er boos over. Boos dat mensen lege blikjes lieten staan onder een bankje in een park, terwijl je nota bene op de achtergrond de prullenbak ziet hangen! Ergernissen zoals 'Het interesseert ze geen bal wat ze achterlaten!' en zo. Grappig, ik had de foto gemaakt als 'registratie', zoiets als 'Bankje, after the night before'.

Niet alleen de clubleden vonden de foto heel mooi: Lisa had gezegd dat dit 'echt de mooiste van allemaal' was. Lisa is bijna vier en wordt niet gehinderd door regels waar foto's aan moeten voldoen of vooroordelen over mensen die zoiets achterlaten.

 2. Wijzerplaat van de klok van de Stevenstoren in Nijmegen.

L5147768 Klok Stevenstoren

Ik had hem gemaakt als 'gewoon een mooie foto waar je normaal gesproken geen kans toe krijgt', dit was ook wat de leden vonden. Grappig vond ik de vraag of het niet mogelijk was geweest hem meer recht van voren te nemen. 'Nee, ik heb geen vleugeltjes' heb ik geantwoord. Op de rondgang waar de klok hing kon je de foto alleen zo maken, vanuit een hoek, anders stond je er echt te dicht bij. Of je moest vleugeltjes hebben… Overigens had een collega-clublid die er ook bij was nagenoeg dezelfde foto gemaakt. Die had hij thuis.

3. Uitzicht over de Waal bij Nijmegen.

L5147761 Nijmegen - Waalbrug 

Mensen herkenden meteen de Waalbrug. En, voor wie niet mee geweest was, dat we inderdaad mooi weer hadden.

Mooie foto. Klassieker min of meer. De meeste discussie ging over de donkere driehoek rechts onder. Conclusie was dat die er echt bij hoort, hij geeft extra diepte al kwam dat van afstand minder tot uiting dan wanneer je de foto 'op de hand' bekeek.

Wat Lisa er van vond? Mooi, anders had hij niet bij de selectie gezeten. De derde foto die ze gekozen had was niet aan de beurt gekomen. Die hou ik voor een volgende keer, deze volgende keer, over vier weken vanwege Hemelvaart / Pinksteren, is de special Dierenmanieren.

 

Geef een reactie

Categorieën

