Gepost door: gijssterks | 29 mei 2011

Mariabedevaart 2011

Het was niet de eerste keer, eerder schreef ik er een uitgebreide weblog over. Om even een stukje achtergrondinformatie te herhalen:

Meimaand is Mariamaand.

In de St Jan kathedraal in Den Bosch staat het beeld van Onze Lieve Vrouw, Maria, de moeder van Jezus. Aan het beeld worden wonderen toegeschreven. Meer info op http://www.jorieken.nl/Marypages/ZLVDenBosch.htm, op http://www.zoetelievevrouw.nl/, (met mistijden etc) en op
http://www.stilleomgang.nl/wonderbeeld.htm.

Bij het beeld van Maria worden kaarsjes gebrand. Mensen vragen bijstand van Maria. Ze hopen op wonderen, ze vinden er troost.

In mei worden de traditionele Mariabedevaarten gehouden naar de St Jan en naar Maria vanuit de dorpen in de (verre) omgeving van Den Bosch. Bij de mis is meestal minstens een gilde uit het bisdom aanwezig.

Voor mij is er alle reden om hem te lopen, iets terugdoen voor de kaarsjes die er voor me opgestoken zijn bij Maria, ook dit jaar is dat weer gebeurd met al die toestanden.

Toen ik eind 2004 in het ziekenhuis lag na de hartstilstand had ik met mijn oudste zoon afgesproken dat streefdatum voor 'herstel' was om in mei 2005 de Mariahemelvaart te lopen naar Den Bosch. Sindsdien heb ik hem elk jaar gelopen, behalve in 2006 toen er van alles speelde (laatste keer naar Straatsburg voor werk, overlijden schoonmoeder en een ICD-schok). Voor link naar die van vorig jaar klik hier.

Voor oudste zoon was het de vierde keer, na 2005, 2009 en vorig jaar. Traditie dus. Dit jaar liep ook jongste zoon mee.


Om kwart voor zeven waren we weg. Route door het Bossche Broek, de mooiste route, en we hadden tijd zat om de mis van half 9 te halen.

P1140429 Naar St Jan 
Onderweg werden we, vlak bij de stad, ingehaald door mijn lief en oudste zoon's lief die met de fiets waren nagekomen. Geen tijd voor koffie, het was vijf voor half negen toen we er waren. Tijd voor de mis.

P1140435 St Jan mis 8u30 

Beetje rommelig einde van de mis, de mis van half negen duurde tot kwart voor tien en al voor half tien kwamen de eerste mensen binnen voor de Hoogmis van 10 uur.

Na de mis natuurlijk ook even een kaarsje opgestoken bij Maria.

P1140445 Bels Paard Sint Jan Buiten nog even de gilde bekeken die naar de mis van 10 uur ging. Een stoet uit Den Dungen en Maaskantje, verkleed als boeren en met vrouwen met Brabantse poffers en Belse paarden met èrtkaar. Zoals de begeleider van het zei 'Dit is ook Maaskantje', hij bedoelde dat andere Maaskantje van de New Kids.

Voordat we naar huis gingen natuurlijk koffie met 'ne chekladebol', een Bossche Bol. Ook traditie. En voor gasten in Den Bosch moet je natuurlijk wel. Foto laten maken door een terrasgenote, voor het familiealbum.

Terug liepen we opnieuw door het Bossche Broek, de mooiste route ook al is die een kilometer langer dan de kortste. Nadeel was wel dat het er druk geworden was, vooral groepen wielrenners zijn hinderlijk als je met z'n drieën loopt.

P1140450 Spierings Vestingloop Op de Parade voor de Sint Jan en ook verderop werd flink gewerkt met afzettingen voor de Vestingloop later op de dag. 'Jullie kunnen wel heen maar niet meer terug' zei deze meneer. Ik zei dat we naar Gestel liepen en dat we dan genoeg hadden gehad en dat hij niet bang hoefde te zijn dat we dan nog terugkwamen. 'Gestel? Sint-Michielsgestel?' zei hij, 'Daar is mijn grootvader nog burgemeester geweest'. Ik vroeg wie dat was. 'Burgemeester Spierings' zei hij. Ik zei dat het toch al lang geleden was, voor de oorlog. Dat klopte (net even nagekeken, Theodoor Spierings – burgemeester 1919-1928).

De foto kon zijn goedkeuring krijgen. 

Verder genoten van de natuur, de klets en de mannenpraat zo onder mekaar.

Goed half twaalf waren we thuis waar we werden opgewacht door onze wederhelften en de kleinkinderen. Nog een keer tijd voor koffie / thee. En zo bleef het gezellig!!

Ik heb met mijn nieuwe wandelschoenen gelopen. Spierpijn aan mijn scheenbeen. Ik denk omdat ik nu met niet-afgesleten-hakken gelopen heb…

Geef een reactie

Categorieën

