Gepost door: gijssterks | 8 juni 2011

Seniorenwandeling Natuurgroep Gestel

Vanmorgen ben ik – nadat ik 11 mei meegeweest was naar Haanwijk – opnieuw als 'heemkunde-deskundige' mee geweest met de Natuurwandeling voor Senioren met de Natuurgroep Gestel naar landgoed Zegenwerp hier in Sint-Michielsgestel. Mijn achtertuin, zo noem ik het soms omdat ik er zo vaak kom, loopafstand met het hond. Met 'vaak' bedoel ik hier 'dikwijls drie of meer keren per week'.

Zo zijn we gelopen:

Route Seniorenwandeling Zegenwerp 
De Natuurwandeling voor Senioren wordt elke 2e woensdag van de maand gehouden, beurtelings naar Haanwijk of naar Zegenwerp (en soms naar een andere plek in de buurt). Meer zie de website van de Natuurgroep. 

Om klokslag tien uur begonnen we met 15 senioren en onderweg heb ik het een en ander verteld over het landgoed en omgeving. Over de Dommel, hoe die eerst liep en hoe die gekanaliseerd is met uiteindelijk de huidige loop met stuw. Over de landschapsstructuur zoals die al was in 1832 en nauwelijks gewijzigd is in de loop der jaren.
L5257900 Jaarringen eik Een doorsnede van een dit jaar omgezaagde eik die ik op de foto gezet had, de jaarringen telden terug tot 1885. Over het Huis Zegenwerp uit de 15e eeuw, herbouwd 1790. Over de bewoners in de loop der jaren. De mammoetbomen die er staan, de grootste is meer dan 32 m hoog. Even mensen de omtrek laten meten, drie persoenen was te weinig.
Natuurlijk hebben we ook natuur bekeken. Hier keken de mensen naar boven waar een zwartkop zat te fluiten – die zie je toch moeilijk hoog in een boom.

P1140676 Zegenwerp wandeling 
We zijn doorgelopen tot het parkje met het kindergraf van Elisabeth van Geuzau, 1 maand oud is ze geworden en begraven op een heuvel omringt door een gracht / visvijver.

Ik had nog veel meer kunnen vertellen maar we moesten om half twaalf terug zijn voor de koffie. Misschien voor een volgende keer.

Ook nu vonden de mensen het leuk en heel interessant. Michel, de organisator, zei dat zelfs hij die als kind altijd al op Zegenwerp kwam veel geleerd had. Verbaasd was dat er zoveel was wat hij nog niet wist. Wat ook belangrijk is: Ik vond het zelf ook weer leuk om te doen.

Na de wandeling bij de koffie vertelde Michel dat hij de volgende keer vanaf Haanwijk met de fiets naar Landgoed de Pettelaar / het Gruytersbos wil gaan. Laat ik daar nou ook wat van af weten, het was deel van de on-track wandeling die ik twee keer meegedaan heb, laatste keer 28 januari.


Natuurlijk zal ik ook van 'Zegenwerp' een verhaal maken met de verzamelde documentatie. Een dilemma: Zet ik alles op internet of geef ik het af – of bewaar ik het voor mezelf om 'deskundige' te blijven….

Geef een reactie

Categorieën

