Gepost door: gijssterks | 16 juni 2011

Fotoclubavond

Vanavond was het weer fotoclubavond, de driewekelijkse bijeenkomst van de Fotokring Sint-Michielsgestel, website http://www.fotokring-gestel.nl/.

Geen bijzonderheden op de agenda, dus al snel foto's kijken en bespreken.

Wel even een discussie over het inleiden van de foto's. Vorige keer was niet alles aan bod gekomen terwijl er wel (te?) lang gepraat was over sommige foto's. Het was duidelijk dat de meerdere leden dat vonden. Overhouden en doorschuiven naar de volgende keer is niet leuk, zeker niet als een ander 'jouw' tijd inpikt, althans dat je dat gevoel hebt.
Nogal wat afmeldingen dus misschien een punt om op terug te komen, in elk geval een punt van aandacht.

Deze keer een 'special': Dierenmanieren.

Wat mij opviel bij de anderen was het gebrek aan kennis soms over wat voor vogel het is, 'een papagaai' terwijl het een blauw-gele ara is, of een andere 'papagaai' die een Lori van de Blauwe Bergen is. Ook 'is dat nou een grutto of een plevier of een steltloper' terwijl ik bij de foto de grutto hoorde roepen. Snap ik niet echt. Mijn gebrek misschien, ik wil; wel weten wat ik op de foto gezet heb.

Mijn foto's:

1. Duik.LC155113 DuikeendMensen vonden het een mooie foto, iets mystieks, prachtig qua compositie.  Wat het was – ze wisten het niet – raden. Een grote vis? Een otter? nog meer.

'Jullie hebben het bijna goed' zei ik, 'het is een duikeend', Arosa Zwitserland, december 2010. Als je de bek van de eend gezien hebt weet je het, ongeveer in het midden onder de voorste water-bobbel.

2. Pelikanen.

L3076654 Pelikanen 

Werd heel goed beoordeeld. Mooi scherp etc.

'Passe-partout wit of zwart' vroeg ik. De helft zei dat zwart mooier was geweest.

De inleider probeerde het.

L3076654 Pelikanen Zwart kader 
Iedereen vond wit beter, het wit wordt minder wit, het roze op de achtergornd meer rose. 'Het wordt een andere foto'. Nee dus.

3. Zeeleeuw.

L3076612 Zeeleeuw 
'Dit is de mooiste foto van de hele avond' zei iemand. Vlakverdeling, scherpte, alles goed. Echt Dierenmanieren. En of het de beste was? Er waren er verschillende die ook heel mooi waren.

4. Hazen.

L5257866 Hazen 

Bijzondere foto. Vier hazen, dat zie je niet vaak. De clubgenoten waren nog enthousiaster over de vlakverdeling en kleuropbouw dan ikzelf al was.

Enige punt van discussie: Uitsnede. Kan ie met wat minder voorgrond? Ikzelf had er mee zitten experimenteren, ik kwam er niet echt uit dus had ik hem zo gelaten.

De inleider probeerde het, bij het presenteren van de foto's zijn er altijd een paar hoek-frames om te zien hoe andere uitsnedes zijn. Of om kleur frame te verwisselen, zoals boven bij de pelikanen.

Inderdaad, zo is ie nog mooier:

L5257866 Hazen Smaller
 

Volgende keer al over twee weken, 30 juni. Dan meer dan twee maanden vakantie.

Geef een reactie

Categorieën

