Gepost door: gijssterks | 17 juli 2011

Shit … hij doet het weer!

Ons weerstation was kapot. Of beter: Mijn weerstation, mijn lief is minder bezeten van het weer dan ik ben.

Het weerstation WS1600 heeft buiten- en gevoelstemperatuur, luchtdruk, regenmeter en windmeter. Alles deed het behalve de buiten- en gevoels-temperatuur. Eerst was de ene weggevallen en daarna, toen het station weer een keertje omviel, de andere. Kapot, zo was mijn diagnose. Alleen ben ik niet zo goed in weggooien …

De regenmeter is een ander verhaal. Het idee van de regenmeter is leuk, een trechtertje waar het water invalt en een radertje in beweging zet die de regen meet. Alleen raakt dat trechtertje verstopt door allerlei vuiltjes, zoals die lekkere berken-vliesjes. En er kruipen spinnetjes in die er coconnetjes in maken zodat het radertje niet meer draait. Maar ja, daarvoor heb je de gewone regenmeter. Zo eentje die bijna elke winter wel een keer kapot vriest – voor € 4,95 heb je een nieuwe, voor iets van € 20 eentje die niet kapot kan vriezen (behalve hier, zie eerdere log).

Bij het weerstation zit ook een losse kleine display met alleen binnen- en buiten-temperatuur en de tijd. Die staat op onze slaapkamer. Erg handig: ik weet al bij het aankleden hoe de temperatuur buiten is en of ik met jas of zonder jas het beest kan gaan uitlaten.

Hij was kapot. Ik had al van alles geprobeerd met batterijen vervangen en zo – niets hielp. Mijn lief had een goed idee: Voor mijn verjaardag een nieuwe!

Afgelopen week nog zei jongste zoon dat ik de tijd goed moest zetten. Hij stond nog op wintertijd, zo lang deed hij het al niet meer goed. En dat ik alles af moest zetten en dan eerst de meter en dan de rest aan moest zetten. Wat ik al een keer gedaan had.

Vandaag heb ik een laatste poging gedaan:

  • Alle batterijen eruit.
  • Nieuwe batterijen erin, te beginnen bij het meetstation.

Gevolg: HIJ DOET HET WEER!

Mijn lief vindt het eigenlijk helemaal niet leuk – wist ze iets voor mijn verjaardag en dan dit…

P1150164 WS1600

De rechtse op de foto is het vorige weerstation. Binnen en buitentemperatuur en ook de tijd via sateliet, de enige klok in huis die altijd goed loopt. Ja, ik heb ook een horloge die stil staat. Die geeft 2x per dag de juiste tijd.

Dat oude weerstation geeft al een tijd lang alarm, 's nachts om 00:00 uur, soms zijn we dan nog op. Geprobeerd af te zetten – lukte niet. Vandaag haal ik het voetje eraf. Zit er aan de achterkant een knopje: Alarm aan/uit …


Nieuw probleem: Wat moet ik vragen voor mijn verjaardag???

Responses

  1. zie je wel……

    en ik weet wel een cadeautje!

    de jongste zoon


Geef een reactie

Categorieën

