Gepost door: gijssterks | 12 september 2011

GijsS op WordPress.com

Na bijna 3 weken zonder weblog ben ik het zat. Ik kan mijn verhaaltjes niet meer kwijt.

Gewone verhaaltjes, zoals gisteren.

We hebben gisteren gefietst met onze vakantie-fietsvrienden in Haaksbergen, 40 km door de natuurgebieden rond Buurse. Net over de Duitse grens bij “Haarmühle” hebben we een rustpauze gehouden. De watermolen is “eine der schönsten funktionstüchtigen Wassermühlen des Münsterlandes”. Sinds 2002 levert de molen via het rad groene stroom. In de molen staat een panel – in het Duits – met een teller waar aangegeven staat hoeveel kilowatt de molen al opgeleverd heeft.
Ik zeg tegen mijn lief en de anderen: “Daar kun je zien hoeveel energie het al gekost heeft om het water door te pompen”.

Een man reageerde. Een mengeling van ongeloof en boosheid over zoveel domheid. “NEE, DAT IS WAT HIJ OPLEVERT, DAT BEGRIJP JE TOCH ZEKER WEL!!”

Dat snapten wij ook wel. Ik vind zoiets wel lachuuu!!

Vandaag heb ik mijn weblog uit de backup van 17 juli geïmporteerd in WordPress. Zo weet ik meteen hoe “moeilijk” het is.

  • Importeren gaat via de ‘importeer’-Tool van WordPress, die ondersteunt ook TypePad.

Het gaat echt heel simpel, een beperking: per keer wordt niet meer dan een maximaal aantal (400?) logs geïmporteerd waardoor je de import meerdere keren moet doen – hij is wel zo slim de weblogs die al geweest zijn over te slaan (en niet mee te tellen).

  • Probleem 1: Interne links werken niet meer omdat ze verwijzen naar de oude weblog-naam. Oplossing zou moeten zijn om in het backup-bestand de link aan te passen naar WordPress. Moet te doen zijn. Ik doe er nu geen moeite voor, zo belangrijk lijkt het nu ook weer niet.
  • Probleem 2: Afbeeldingen / foto’s worden niet weergegeven omdat TypePad ze in een interne bibliotheek opgeslagen heeft waardoor de plaatje niet te herkennen zijn.

Plaatjes toevoegen gaat simpel, ik zou het voor mekaar kunnen krijgen want ik heb nog alle plaatjes, ik sla ze altijd op in een aparte map op schijf. Maar als je er erg veel moet doen, een voor een  … Ik denk dat ik er ook nog in zou slagen alle links in de backup zo aan te passen en de plaatjes te laden in wordpress zodat ze te zien zouden zijn, ik begin er (nog) niet aan.

Als ik nu maar een eigen naam gemaakt had die linkte naar de oude weblog – met het aanpassen van de verwijzing zou alles weer ‘normaal’ bereikbaar zijn…

Nee, mijn begrip voor het onvermogen van het weblog-team is er zeker niet minder door geworden.

Ik heb nu deze weblog, straks kan ik alles importeren in de geconverteerde. Straks is over een paar dagen / weken / …

Responses

  1. misschien wel een goed idee, een andere weblog. Maar dan moet je iedereen weer inlichten enzo. Ik weet het nog niet
    Denk jij dat het nog lang duurt?
    Ik wou dat ik op blogger over was gegaan voor de vakantie.

  2. Ik ga pas ‘echt’ over als de conversie definitief mislukt is, in de zin van dat ik het zelf beter kan…

  3. Ik mis de links van mede ICD dragers, die je in je oude log wel had staan. Komen die nog terug?

  4. Zodra er meer duidelijkheid is over de nieuwe weblog.nl voeg ik deze weer toe op deze blog of op de dan hopelijk omgezette gijss.weblog.nl. Op dit ogenblik werkt een aantal van die links niet omdat ze verwijzen naar blogs op web-log.nl – die het nu niet doet.


Geef een reactie

Categorieën

