Gepost door: gijssterks | 24 september 2011

Naar de kermis

Vanmiddag zijn mijn lief en ik met de kleinkinderen Lisa van 4 en Wouter van ruim anderhalf naar de kermis hier in het dorp geweest, Gestel kermis.

Sint Michiel is naamgever van het dorp Sint-Michielsgestel en de parochie-heilige. Zijn feestdag is 29 september, de kermis is op de zondag voorafgaande aan 29 september. Dus kom je altijd uit op de vierde zondag in september. Sinds jaar en dag begint die kermis op de zaterdag.

Leuk. Leuk voor ons, leuk voor de kleintjes.

We hebben Wouter maar niet in de zweefvliegtuigjes gelaten, hij had zat te kijken naar al die kleuren en bewegingen. Wel in de mallemolen natuurlijk. Hij was met mij mee in de rups geweest, hij was laat ik het zeggen niet geweldig enthousiast, zeker niet toen er ook nog eens een doek over ons heen ging. Lisa en oma was het beter bevallen, zeker ook omdat ze twee keer achter mekaar de flos trokken.
Intussen liep ik met Wouter even op de kermis rond. Ik kwam een bekende tegen, een vriend van zoonlief, die aan Wouter vroeg of hij niet overal in wou. Ik zei dat Wouter blijkbaar liever naar de vrouwen keek op de kermis. Zo gaat dat, mannenpraat, mannen onder mekaar, Wouter kan het nog niet zeggen maar ik had dat al wel gezien. Ik had ook kunnen zeggen dat hij meer geïnteresseerd was in de techniek, daar lijkt het soms ook wel op. Of het waren de kleuren en de bewegingen zoals een kind van anderhalf die ziet.
Nadat Lisa in de draaischommel geweest was en Wouter binnengekeken had in de cakewalk gingen ze met opa in de botsautootjes. Wouter vond die wel leuk, en Lisa zeker ook. We kwamen er uit, een vader was zijn dochtertje van Lisa’s leeftijd aan het troosten. Traantjes ‘Want ze deden alelmaal botsen’. ‘Wij ook hè!’ zei ik tegen Lisa. ‘Jaaaaa’ zei ze met een glunderend gezicht.

En toen had Lisa een beetje honger, zo zei ze. Op haar leeftijd weet je wat de kermis te bieden heeft. We hebben een paar oliebollen gekocht en een lollie in de snoepkraam. De oliebollen hebben we op het bankje bij de kermis opgegeten. Toevallig kwam er een bekende voorbij, die heeft er een foto van gemaakt.

Toevallig – nou ja, als je vrouw het halve dorp kent omdat de kinderen bij haar op de peuterzaal gezeten hebben of nog tig andere redenen is dat helemaal niet toevallig, het zou eerder toevallig zijn als er geen bekenden voorbij gekomen waren.

Zoals ik zei: Het was leuk!

De foto’s:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

Categorieën

