Gepost door: gijssterks | 2 oktober 2011

Reeën in het Bossche Broek

Met het mooie weer vandaag was het druk in de Bossche binnenstad. Koopzondag, eerste zondag van de maand. We zijn er geweest, lekker op de fiets. Kijken of we iets konden scoren. We kwamen terug met een stel truien. Aangepast in korte broek en over het zomershirt. Doet een beetje onwerkelijk aan, zo passen. En helemaal als je iemand een winterjas ziet passen, met bontkraag, terwijl iedereen nog zomers gekleed is.

Heen en terug door het Bossche Broek waar het druk was.

Het deed me denken aan 4 weken geleden, 4 september, toen was het ook mooi weer. Toen deden mijn lief en ik aan het  eind van de middag nog een rondje Zuiderplas. Tussen Zuiderplas en PTT-plas zagen we vier reeën.

De PTT plas heet zo omdat die lang viswater was van de hengelsportvereniging van de PTT, Voor de jonkies: de PTT was het staatsbedrijf dat de Post en Telefonie deed, en Telegraaf, maar wat dat was is moeilijk uit te leggen aan jullie. De vooruitgang heeft van wat eens PTT was (en nog wat erbij) drie bedrijven gemaakt: KPN èn TNT Express èn PostNL.

We stopten. Je ziet wel vaker reeën in het Bossche Broek, maar nu stond er eentje redelijk dichtbij, halverwege het weiland. Even goed kijken.

Reeën in het Bossche Broek

Er stopte een fietsster, een vrouw, iets ouder dan wij.
Ze wilde weten wat we zagen.
Ik wees naar de reeën. Ze keek maar in eerste instantie zag ze ze niet. Plotseling zag ze de voorste. En, op aanwijzing, nog twee. De vierde zag ze pas toen ze op de weg kwam staan, ze stond eerst net iets lager naast de weg.
Ze was hartstikke blij: Ze kwam vaak door het Bossche Broek, ze woonde in Vught. Ze had gehoord van anderen die geregeld reeën zagen maar ze had ze nog nooit gezien. Nu had ze geleerd wat ze moest zien en waar ze moest kijken.
“Mijn dag was al goed want het was leuk in de stad”zei ze, “koopzondag met kunst en met het levenslied. Nu dit ook nog. Mijn dag kan niet meer kapot!”

Zoiets doet mij nou plezier!

Ik had een foto gemaakt van de reeën, ze zijn niet schuw zolang je op de weg blijft en geen onverwachte bewegingen maakt.
Voor wie op de bovenste foto geen 4 reeën gezien heeft: nog een uitsnede, nog beter zie je het als je op de uitsnede klikt:

Vier reeën

Voor wie het nog niet goed ziet: achteraan onder de groen streep staan de drie achterste op ongeveer gelijke afstand van elkaar, de rechtse achter het ree op de voorgrond. Zo had ik het ook verteld aan de vrouw die meekeek. 

Geef een reactie

Categorieën

