Gepost door: gijssterks | 6 oktober 2011

Fotograferen

De leidsters van de peuterzalen wilden foto’s laten maken, zoals elk jaar. De huisfotografe heeft intussen ander werk erbij, het kwam haar eigenlijk niet uit. Mijn lief die er leidster is kende wel iemand anders die ze het zou kunnen vragen. Zo kwamen ze bij mij terecht.

Besloten was om niet alle kinderen individueel op de foto te zetten. Motivatie is dat er al zoveel foto’s gemaakt worden in het digitale tijdperk. Alleen een foto van elk van de groepen en van de leidsters.

Vorige week maandagochtend ben ik begonnen, vervolgens dinsdagmiddag  en donderdagochtend, deze week maandag- en dinsdagmiddag en tot slot de woensdagmorgen (twee groepen). De woensdaggroepen zijn extra groepen, ‘derde dagdeel’, de meeste kinderen waren al in hun ‘eigen’ groep geweest.

Ook steeds de leidsters op de foto gezet.

Ik heb weer wat geleerd!

Een groep peuters, 12-16 stuks tussen de 2 en 4 jaar, op de foto zetten vereist een speciale aanpak. Het is net een schaal met kikkers. Als de ene recht vooruit kijkt is er wel een andere die dat niet doet. Zeggen: ‘Nu lachen’ werkt niet, ze kijken meteen naar de anderen of die wel lachen.
Ik had een oplossing: Ik begreep dat het goed gaat als er bijvoorbeeld een stagiaire achter de fotograaf staat met ‘iets’. Ik heb gewoon iets op mijn hoofd gezet. Een beker, maar nog beter ging het met een pluche beest op mijn kop dat er dreigde af te vallen (en er ook af en toe afviel) – ze keken en redelijk recht in de lens. Lachen kwam vanzelf een beetje door het beest te laten schuiven zodat hij er bijna afviel.

Het was maar goed dat ik de enige was met een fototoestel, als je me gezien zou hebben …

Peuterleidsters op hun best op de foto zetten is ook niet erg makkelijk omdat ze

  1. Kijken hoe het met de peuters gaat terwijl zij op de foto gaan,
  2. Kijken of het foto maken wel goed gaat
  3. Zeker als ze 50+ zijn niet alle details op de foto willen zien. Ik zeg dan ‘Geeft niet, je komt erop zoals je bent’. maar dan krijg ik als antwoord ‘Dat is het hem juist!’

Ook grappig was het om te zien hoe de verschillende leidsters met de kinderen omgingen, ik heb ze typeringen gegeven zoals ‘de kloek’ en ‘de herderin’. Nee, er zat geen heks bij.

Het is gelukt met de foto’s!  De leidsters waren tevreden, ook over de foto’s waar ze zelf op stonden. Ook heb ik van alle groepen foto’s waar ze allemaal opstaan en ze allemaal, inclusief de leidsters, redelijk recht vooruit kijken. Op eentje na, die wilde niet, gillend en huilend bij de tweede foto buiten, die kreeg vrijstelling voor een tweede foto. Een peuter bedoel ik.

Ze vonden dat ik veel foto’s maakte, ‘en dat deed die fotografe van de afgelopen jaren ook’. Terwijl ik er achteraf gezien niet eens zoveel gemaakt heb. Minder dan tien per plek, meestal koos ik een plek binnen en een of twee buiten. 

Vanmiddag heb ik ze doorgestuurd naar www.Profotonet.nl, afdrukken op kwaliteitspapier. Iets duurder dan het Kruidvat / Hema / etc, veel beter.

Profotonet belooft op de site: ‘Opdracht geplaatst voor 14:00 = verzending op dezelfde dag’: Om 13:03 bericht dat de order ontvangen was, om 14:06 bericht dat ze verzonden waren.

Volgende week kunnen de ouders de groepsfoto’s bijbestellen.


Natuurlijk zet ik hier geen foto’s neer, privacy, zoiets doe je niet.

Responses

  1. […] mijn lief thuiskwam van het werk op de peuterzaal en vertelde van de foto’s die ik gemaakt had op de peuterzalen – dat de ouders ze zo mooi vonden – veel bestellingen […]


Geef een reactie

Categorieën

