Gepost door: gijssterks | 7 oktober 2011

Fotoclub 6 oktober 2011

Gisteren was het weer donderdag, om de 3 weken is het dan fotoclubavond.

Een korte agenda, volgende keer komt de fototentoonstelling van 19/20 november uitgebreid aan bod.

Eigenlijk was er deze keer weer een speciaal thema: Mijn droom. Het was slecht gecommuniceerd, zelfs mij was het ontgaan (en ik hou zoiets toch redelijk goed bij). In januari waren de thema’s vastgesteld maar noch in notulen noch in de uitnodiging voor dee avond was het vermeld. Er was dan ook maar één lid dat er aan gedacht had…

De twee foto’s die hij had waren mooi. Eentje was zelfs van Rembrandt-achtige schoonheid. Een meisje dat in een rose droomjurk van achteren / bovenaf gefotografferd was terwijl ze met andere meisjes in droomjurken zat te luisteren naar een sprookjesverhaal. Het licht viel op dat ene meisje, de rest donker, zoals ik zeg: Rembrandt-achtige schoonheid van lichtval. Alleen zie je bij Rembrandt altijd het gezicht.

De inleider wilde bij de foto als eerste horen uit welke elementen de foto was opgebouwd en pas daarna een waardeoordeel. Dus 1) Wat zie je? en 2) Hoe vind je het?

Ik had twee foto’s om te laten zien.

1. Mijn broer.

Op deze foto zag het clublid dat de foto beschreef een man met een bril die recht in de lens keek. Het gezicht met heel veel mooie details en zeer scherp weergegeven. Een pet op het hoofd die deels zichtbaar is, uit de foto loopt,  de foto opvult. De blik van de man is recht in de lens, zeer gericht kijkend, midden in de foto. Een speciale bril die hij met zijn hand, zichtbaar aan de linkerkant, vasthoudt. Op de achtergrond een parasol of zoiets, mensen nog wazig te zien en daarachter contouren van gebouwen.
Door de opbouw van de foto die de foto extra diepte geven. Zeker niet hinderlijk dat zijn gezicht in het midden staat.
De kleur, sepia weergegeven of omgezet in sepia, is goed, geeft een aparte sfeer, past goed bij het beeld.
Een prachtige foto!

Het was mijn jongste broer. Omdat ik nooit foto’s van bekenden zomaar plaats laat ik ook deze niet zien. Het was een foto die ik gemaakt had toen we in het Gronings Museum geweest waren. Hij heeft een antiek bril met een poot waarin hij plus 2 glazen heeft laten zetten en die hij gebruikt als museumbril. Op de achtergrond de gebouwen bij het Gronings museum / station Groningen.

Ik had de foto omgezet in sepia wat een speciaal effect gaf.
Op het laatst liet ik de foto in kleur er naast zien om te weten wat de clubleden vonden in vergelijking met de sepia-versie. Voor zover ik het meekreeg vonden maar twee van de zeventien aanwezigen de kleur-versie mooier. Al was de kleur-versie ook een mooie foto. ‘Maar die in sepia is echt veel mooier’. Behalve voor die twee anderen.

Wie wil kan de foto bij mij thuis bekijken.

2. Indy.

Indy

Deze foto liet ik eerder zien in de log ‘Wat een mooie hond’. Hier nogmaals, ingelijst in formaat 2:3.

Zoals de beoordelaar het vertelde: Ik zie een mooie hond (dat heb ik meer gehoord), mooie dikke vacht, nat van het gras of misschien is hij in het water geweest. De goudkleurige vacht wordt nog extra geaccentueerd door de zon die van links achter komt en vooral ook bij de staart geeft dat een bijzonder effect. Ochtendmist waar de zon nog niet doorheen is maar, zonder zichtbaar te zijn, is hij er wel.
Een dijk of zoiets, een sloot of greppel erlangs. Een paadje dat wegloopt naar achteren de mist in. Bomen op de achtergrond in lagen. De paaltjes rechts. Door dit alles ontstaat een grote diepte.
Sfeervol.

Iedereen vond het een mooie foto van een mooie hond.

Ik vroeg of de groene waas links boven hinderlijk was. Nee, vond niemand. Het is de waas van de bomen daarachter die net boven de mist uitstaken en door de zon de foto een groenige waas gaven in dat gebied. Hooguit dat door de afdruk het groen iets doorgedrukt leek.


Volgende fotoavond over 3 weken, 27 oktober.

Geef een reactie

Categorieën

