Gepost door: gijssterks | 13 oktober 2011

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 3

Woensdagmiddag Tekenles. Les 2 van het seizoen 2011/2012.

Locomotief - les 2 (gereed)

Ik had de tekening van de vorige week aan Wouter (goed anderhalf) laten zien. Even testen of het een beetje lijkt.
Hij glunderde en zei “TooToooooo” wat hij tegenwoordig tegen elke auto zegt (een tractor is “TaaToooooo”), ik dus meteen uitleggen dat dit een lokomotief was, “Lo-Ko-Mo-Tief”,  maar hij kreeg het niet over zijn lippen. Maar toch, gelukt!


In de serie opdrachten aan de hand van kunsthistorie begonnen we nu echt aan de eerste opdracht over de kunst van de Aboriginals, maar niet nadat de leraar een diaserie getoond had van voorbeelden van Aboriginals kunst.

Wat ik vind van verhalen over de Aboriginals? Ik stoor me aan de vaak erg geromantiseerde schets die gegeven wordt en de daarbij behorende neiging om alles wat er mee te maken heeft goed te keuren. ‘De stammen trokken in groepen en leefden in harmonie met de natuur’.
Dat betekende dus dat ze in slechte jaren gewoon crepeerden, niet voor niets is de bevolkingsaanwas duizenden jaren ongeveer nul geweest. De Aboriginal cultuur kent veel excessen zoals  straffen door ‘verjagen uit de gemeenschap’ = alleen de woestijn in sturen, een zekere dood tegemoet. Gedwongen uithuwelijking wat betekent dat jonge meisjes gedwongen in een andere familie terecht kwamen bij iemand die ze niet kenden en waarmee ze het bed moesten delen. Etc.

De opdracht: Aboriginal kunst.

Om een idee te geven: Maak een primitieve tekening met stippen en lijnen die je uitwerkt in basale kleuren uit 1/3 van de kleurencirkel.

Ik: ‘In de diaserie zag ik dat de getoonde voorbeelden die beperking helemaal niet hebben.’
De leraar: ‘Klopt, dat is een beperkingdie ik jullie opleg om de uitdaging groter te maken.’

Ik ben er aan begonnen met mijn idee, mede aan de hand van voorbeelden die ik op internet gezien had (Google, Afbeeldingen, Aboriginal kunst) maar voor de rest “helemaal blanko”, geen idee wat er uit zou komen toen ik met een potlood strepen op papier zette.

Dit is het geworden, 30×40 cm in krijt, roodkleuren (rood richting blauw tot kleur paars):

Tekening Les 3 - Aboriginal kunst

Ik heb vandaag de mening van een expert gevraagd. Kleindochter Lisa, tekent / kleurt / knutselt dagelijks. Ze vond het mooi! Ik vroeg “Wat zie je?”, haar antwoord: “Wielen”, wielsporen. Kan me er iets bij voorstellen.


Dit vraagt om doorgaan. Zelfde tekening in groentinten of blauwtinten. Een voorproefje, kleurvariaties is makkelijk in Photoshop:

Kleurvariaties tekening les 3

Het moeten wel minder harde kleuren worden dan hier weergegeven…

Volgende week gaan we door met dit onderwerp.

Geef een reactie

Categorieën

