Gepost door: gijssterks | 16 oktober 2011

Paniek!!!

Grote paniek vanmorgen. Wat waren ze geschrokken!!

Iets voor half elf stond ik buiten in het zonnetje op de stoep te kijken hoe het buiten was. Het zonnescherm was een beetje naar beneden omdat de zon zover binnen scheen.

Ineens een klap – of wat was het …

Gefladder…

Tegen de volière hing een slechtvalk, althans volgens mijn waarneming en opgezocht in Larsson’s vogelgids Vogels in Europa. Het was geen torenvalk, die heb ik wel eens vaker gezien tegen de volière, die plakken er tegenaan met wijd gespreide vleugels.

Slechtvalken komen weinig voor, in oktober zijn er doortrekkers volgens het boek. Je vraagt je wel af waarom zo’n beest uitgerekend op een volière terecht komt. Denkt misschien een makkelijk prooi te pakken.

De slechtvalk was verbijsterd doordat hij tegen het gaas vloog, als genageld hing hij aan de volière, secondenlang, misschien wel 15 seconden, keken we elkaar aan voordat hij zich losmaakte en over de garage verdween. Ik heb hem dus goed kunnen bekijken, ik bedacht al meteen dat ik stil moest blijven staan en niet mijn telefoon pakken om een foto te maken. Toen ik dat wel wilde doen, heel langzaam, was hij meteen weg.

Het was doodstil in de volière. Geen vogel te zien behalve een diamantduif die als bevroren op de grond zat.

Dieren, ook vogels, hebben geen idee van hun eigen kleur. De diamantduif is een lichte kleurvariant. Dat weet hij niet dus denkt hij dat hij onzichtbaar is als hij zich op de grond niet beweegt. Doet bijvoorbeeld een wit konijn ook als hij in het open veld in gevaar komt, doen alsof je een molshoop bent in dat geval. Doen ook witte konijnen, vandaar dat witte konijnen in het wild niet oud worden.

Ik heb zitten kijken hoe lang het duurde voordat ze de schrik teboven waren, het zonnetje scheen lekker tenslotte.

Pas na 20 minuten kwamen de zebravinkjes en de kanarie weer naar buiten.

Zebravinken zijn de straatschoffies onder de vogels, brutaal en nieuwsgierig. Zoiets als het jongetje met bruine jas en spijkerbroek die belltje trekt, blijft staan en als er iemand naar buiten komt zegt “Het was een jongetje met een bruine jas en een spijkerbroek”.

Na 30 minuten hoorde ik de rijstvogels in het binnenhok en even later kwamen er – heel voorzichtig – een paar naar buiten.

Rijstvogels doen dapper maar hebben een klein hartje. Iets nieuws in de volière? Zij negeren het een dag als ze kunnen.

Na 40 minuten was ook de diamantduif uit zijn ruststand gekomen en zat weer met de andere diamantduif op stok.

Het is rustig gebleven in de volière vandaag, ondanks het mooie weer.

Responses

  1. Poeh, dat was schrikken! Iedereen heeft het overleefd, dus weer lekker genieten van de vogeltjes. Ik wil ook weer geluid in mijn huis, maar twijfel tussen zebravinken of kanaries. LEUK!

  2. Kanaries zijn mooier, zeker als je een zingende mankanarie hebt. Zebravinken zijn veel sterker en actiever door de dag.
    Allebei leuk!


Geef een reactie

Categorieën

