Gepost door: gijssterks | 9 november 2011

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 6

Woensdagmiddag Tekenles. Les 6 van het seizoen 2011/2012.


Deze week een nieuwe opdracht. Werken zoals Paul Klee (1879-1940).

Kenmerkend van Klee was o.a. de veelheid aan technieken die hij gebruikte.

We begonnen met een diashow van zijn werken, we hadden in de mail al een korte samenvatting van het leven van Paul Klee gekregen. In totaal heeft de leraar vijf verschillende opdrachten bedacht waarvan we geacht worden er in de komende vier weken minstens twee te maken.

Ik twijfelde tussen twee opdrachten, om het leukste te bewaren voor het laatst koos ik de minst leuke van deze twee. Dacht ik tenminste.

Opdracht:

Snij uit karton een vorm en gebruik deze vorm zowel als het karton waaruit je het gesneden hebt om repeterende figuren weer te geven. Beperk je daarbij tussen 2 kleuren + zwart en wit.
Zorg dat in het resultaat de ritmiek van de repeterende vormen komt. Gebruik niet alleen de kleuren maar ook de mengvormen.

Ik begon meer van “Je moet het gewoon proberen” dan laaiend enthousiast. Maar toen ik bezig was … zoals ik het tegen de leraar zei: “Dit was twintig keer leuker dan ik had kunnen vermoeden!” Ik had er echt lol in!

Ik vond het een mooie kans om incourante kleuren te gebruiken. Zo heb ik het ook gedaan, in mijn doos met pastelkrijt twee hele weinig gebruikte krijtjes nemen.

Gebruikte techniek was inkleuren me pastelkrijt en met de vingers uitwrijven. Doe ik eigenlijk wel vaak, ik begin er handig in te worden.

Op het eind van de les was de leraar het met me eens dat ik het punt bereikt had dat ik moest stoppen. Stoppen is een kunst op zich! Hij was verrukt over het resultaat, “Geweldig” vond hij het, hij was er eigenlijk nog enthousiaster over dan ik zelf.

Dit was het resultaat waarbij ik ook het “gereedschap” toon:

Tekening met de gebruikte vormen

Het eindresultaat (foto lijkt iets fletser dan het echte werk):

Tekening naar Paul Klee


Komende lessen gaan we door hiermee. Voor mij betekent het dat ik volgende week de volgende opdracht ga doen binnen dit onderwerp.

Geef een reactie

Categorieën

