Gepost door: gijssterks | 4 december 2011

Droomvlucht

Zaterdagavond zijn mijn lief en ik naar de musical Droomvlucht geweest in het Efteling theater.

Het publiek.

Meest ouders en grootouders met kinderen. Soms kleine kinderen, rond de 3 jaar oud, wel erg jong voor zoiets, het duurde van 19-21:15 uur met een kwartier pauze.

Het meisje naast mij was 8 en had het kaartje gekregen van Sinterklaas. “Ja, van Sinterklaas. Eigenlijk mijn moeder dus maar dat mag ik niet zeggen. Van Sinterklaas dus.”

Het verhaal?

Zoals bijna altijd bij een musical: Een dun verhaal dat mooi uitgevoerd wordt. Het gaat om de show, niet om het verhaal met allerlei intriges etc. Het verhaal van Lila, het meisje met ruzieënde ouders, dat vlucht in haar droom, ‘Droomvlucht’, naar het land van elfen en trollen. Voor het hele verhaal zie de website.

Elfenstof is essentieeel bij het voortbestaan van elfen. Maar Elfenstof wordt aangemaakt door dromen. Daarom is dromen zo belangrijk. Dus: Durf te dromen!!

Het is een verhaal vooral gericht op kinderen, maar ook met ‘volwassen’ grapjes, woordspelingen, etc.

In het begin mooie 3D-effecten. De bliksems en donders waren voor de kleintjes misschien een beetje eng.

Ik vroeg na de pauze aan het meisje van 8 naast mij of ze het niet eng vond. “Nee, ik ben ook al 8. Maar de kleine kinderen misschien wel.” Ik zei dat ik het af en toe wel eng vond, die bliksems ineens. “Ja” zei ze “Dat vond ik ook wel een beetje eng.”

Hoe het was?

Leuk. Knap van de kinderen om het te spelen, een van de hoofdrolspeelsters was pas 13.

Alleen – Oberon de Elfenkoning. In de Efteling is hij een beetje een zorgelijke man. Straalt hij ook uit. Ik vind dat het eigenlijk een vrolijke, beetje excentrieke man zou moeten zijn. Pa Pinkelman. Meester Prikkebeen. Zoiets.

Geluid goed. Zichtbaarheid OK. Geen 10 maar zeker meer dan een zesje. Mijn lief had ook genoten, ook belangrijk.

Het meisje van 8 naast mij had een staaf met Elfenstof.
Natuurlijk was dit Elfenstof gewoon snoepgoed in verschillende smaken. Ik mocht proeven, ik had aardbeismaak. Lekker. Mierzoet. Niet iedereen houdt ervan. Ik wel. €3, maar wel gratis navullen in de pauze.

Hoe druk het was?

Niet. Niet echt druk. Natuurlijk was het een beetje pakjesavond, de zaterdagavond voor Sinterklaas. Maar er was nog genoeg plaats. In de pauze hoorde ik mensen die vlak bij ons stonden als groepje en die er blijkbaar waren voor een bekende die speelde, dat er ook optredens gecancelled waren bij gebrek aan belangstelling.
Ik kan het wel begrijpen: Rond de €40 per plaatskaart is nogal om er heen te gaan als papa mama en twee kinderen. En €10 parkeren (maar zaterdagavond niet, het was een dag van het Brabants Dagblad). Wij waren er met Optimel korting.

Dat moet balen geweest zijn voor mensen die kaartjes hadden van de krant. Regen van ’s morgens vorrg tot een uur of drie ’s middags. Maar ja, als ze vorig jaar ook waren geweest: Toen hadden ze geluk, toen had het vers gesneeuwd!


Meer over de musical op http://www.demusicaldroomvlucht.nl/

Geef een reactie

Categorieën

