Gepost door: gijssterks | 7 december 2011

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 10

Ik heb een probleem. Woensdagmiddag Tekenles. Les 10 van het seizoen 2011/2012. Maar anders dan anders wil ik nu eens niet laten zien wat ik vandaag gemaakt heb.


Deze en volgende les besteden we aan het maken van een Kerstkaart. Vandaag les 1/2.

Voor het onderwerp Kerstkaart  ‘moesten’ we thuis ideeën opdoen aan de hand van oude kerstkaarten etc.

De leraar schetste hoe je een kaart kon maken.

  • Een kerstkaart ontwerp je op groot formaat, liefst A3.
  • Hou rekening met definitieve formaat, wil je afdrukken 10×15 cm zorg dan dat je de juiste verhouding hebt.
  • Maak een foto van het resultaat.
    • Bij een foto kan er hinderlijke vervorming door de lens ontstaan (tonvorming) – herstellen met een fotoverwerkingsprogramma zoals Photoshop Elements.
    • Scannen kan ook als je een scanner hebt die A3 kan scannen,f als je de tekening op A4 maakt of door tekening in twee keer te scannen en aan digitaal elkaar te plakken. Pas op: Als de kleur afgeeft op de scanner moet deze gereinigd worden (of je krijgt een kleurzweem op volgende kopieën).
  • In een fotobewerkingsprogramma formaat uitsnijden (bv 10×15).
  • Eventueel tekst invoegen.
  • Laten afdrukken bij een afdrukcentrale (Kruidvat, Hema, Profotonet, …). Dit kan
    • als foto
    • als kerstkaart

Een aantal ideeën die hij verklaarde:

  • Een kerstkaart zoals hij die bedoelde heeft een tekstvlak.
  • Tekstvlak is een vierkant of elke andere vorm. Alleen driehoek – dat moet je niet doen, dat werkt niet als je er tekst in zet.
  • Een achtergrond tekenen met daar het vierkant overheen.
  • Een middenvlak met tekst en een rand er omheen van opgeplakte stukjes van oude kerstkaarten of een tijdschrift.

Anderen hadden er van wakker gelegen. Ik dacht er vanmorgen pas weer echt aan, heb – met mijn lief – wat dingen bekeken en had een idee wat ik vanmiddag wilde gaan doen. Niet helemaal afwijkend van wat de leraar verteld had in de inleiding, beetje toeval misschien want ik doe het op mijn eigen wijze.

Bij mijn uitwerking van het onderwerp maak ik gebruik van technieken die ik net heb toegepast in eerdere lessen van dit seizoen. In dit geval vorm(en) uitsnijden en zowel de positief als de negatief-vorm gebruiken. Met ‘beperkt kleurgebruik’. In pastel-krijt en wrijven met de vingers, de techniek die ik al een aantal keren achter elkaar gebruikt heb.

Het resultaat? De leraar vond het ‘knap werk’. De mede-cursisten vonden het erg mooi, zonder uitzondering. Terwijl hij nog niet af is.

Het is de bedoeling de tekening te gebruiken als Kerstkaart – daarom laat ik hem nog niet zienmet pijn in het hart maar ik doe het niet !!!



Volgende week les 2/2 van Kerstkaart maken. Daarna bewerken en kan hij nog voor de kerst verstuurd worden. En misschien met Kerst of op Nieuwjaardag op deze blog …

Geef een reactie

Categorieën

