Gepost door: gijssterks | 13 december 2011

Hoe is het met de gezondheid?

Om het jaar goed te eindigen cq het nieuwe jaar goed te beginnen nog even een paar controles. Even kijken hoe het met me is.

Voor de suiker (diabetes-2) moet ik elke 3 maanden naar de praktijkassistente, zeg maar de suikertante, en  eens per jaar bloedprikken en naar de huisarts. Omdat ik 20 december ook naar UMC Utrecht moet voor ICD-controle, eens per jaar bij de cardioloog, zorg ik dat ik dan bij de huisarts geweest ben. En weet ik dat alles OK s als het nieuwe jaar begint. Ga ik van uit tenminste.

Vorige week woensdag heb ik bloed laten prikken.

Ik zei tegen de bloedpriktante dat ik erg makkelijk ben. Wat bloed prikken betreft.
Terwijl ze de buisjes vol liet lopen zei ze ‘Bij U zouden ze het leerlingen kunnen laten doen. Om te oefenen.’
Ik weet het.
Ooit was er een aardige verpleegster die een infuus moest aanleggen die vroeg of ze het bij mij mocht doen ‘want het is heel lang geleden dat ik het gedaan heb, nu moeten wij het weer doen en ik weet dat jij makkelijk bent – dus … mag ik oefenen?’ Natuurlijk mocht ze dat.

Vanmorgen voor de uitslag geweest.

Alles OK. Bij de bloedtest wordt van alles nagekeken zoals nierfunctie, leverfunctie, en cholesterol. Suiker natuurlijk. Alle waardes nagenoeg hetzelfde als een jaar geleden. Cholesterol ratio voor de goede versus de slechte was 4.0 (als ‘goed’ geldt alles lager dan 5).

Ik zeg ‘Alles OK’ maar dan bedoel ik alleen de bloedwaarden.
Ik heb vaker overwogen een andere huisarts te zoeken, hij is al lang onze huisarts en we zijn niet de enigen met een minder goed gevoel over hem (ik matig me, eigenlijk hoorden wij tot nu toe bij de meest positieve patiënten).
Ik denk dat ik er nu werk van ga maken.

Hij moet tijd zat gehad hebben, afspraak half tien, er was niemand voor me en de wachtruimte bij hem was leeg. Ik had nog een paar vragen, of ik medicijnen kon minderen omdat het al zo lang goed gaat. Bovendien liet ik de bloeddruk zien die ik zelf bijhou, ook die is erg goed en erg constant.

Toen ik buiten stond realiseerde ik me dat ik een lullige reactie, niet eens een antwoord, gehad had. Dat hij mijn historie niet kent (in 2004 was eerste diagnose bij hartstilstand ‘hartinfarct’, dit is later herroepen, zoals hij praatte denkt hij dat er wel een infarct geweest is en dat ‘geen infarct’ mijn interpretatie is (maar hij weet wel beter). Ook geen bloeddruk opgenomen (moet standaard bij controle) of op de weegschaal (ook standaard). Eigenlijk wilde hij alleen nieuwe recepten schrijven (en dat hoefde niet, regel ik als vervolgrecept via de apotheek, hij als huisarts in de groepspraktijk beurt dan wellicht minder provisie). En mij zo snel mogelijk weg hebben.

Kortom ik, mezelf beschouwend als mondig patiënt, stond na 3 minuten (!) buiten terwijl ik het gevoel had niet serieus genomen te worden.

In de wachtruimte bij hem zat nog niemand.

Volgende week dinsdag naar UMC Utrecht, naar mijn cardioloog / elektrofysioloog.
Benieuwd hoe het met mijn goede ouwe trouwe ICD is want 21 december is ie jarig, wordt ie 7. Zeven jaar zit hij er dan in. De meesten die ik ken met een ICD uit die tijd hebben al lang een nieuwe.

Nieuwe kans, de cardioloog gaat ook over medicijnen. In hem heb ik meer vertrouwen om serieus genomen te worden.



Ja, het zit me dwars. Even van me af schrijven…

Geef een reactie

Categorieën

