Gepost door: gijssterks | 14 december 2011

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 11

Woensdagmiddag Tekenles. Les 11 van het seizoen 2011/2012.


Vorige en deze en volgende les besteden we aan het maken van een Kerstkaart. Vandaag les 2/2.

Ik heb de kaart afgemaakt. Zoals ik vorige week al schreef laat ik hem (nog) niet zien, ook de leraar was zeer tevreden over het resultaat.

Thuis heb ik al uitgeprobeerd hoe hij het best gemaakt kan worden. Formaat wordt 13×13 cm, 10×10 was te klein. Morgen afwerken op de computer en laten printen.

Omdat de kaart bijna af was en ik er nog maar weinig aan hoefde te doen had ik nu tijd over. Na de koffie heb ik mezelf een extra opdracht gegeven: Een kersttekening maken. Intuïtief wat een ander woord is voor ‘gewoon beginnen zonder plan’.

Het resultaat:

Krijt, A3-formaat. Niets bijzonders, niet moeilijk doen: in de stal suggestie van Maria met het Kindje, de suggestie van een ezel in het hok, de suggestie van schaapjes ervoor. De ster erboven had beter gekund.
Duidelijk voor wie het Kerstverhaal kent, als je het niet kent is de uitleg nodig.

Een uurtje werk was het. Een andere cursiste ‘Jij werkt altijd zo snel, ik kan dat niet zo vlug. En het is nog best mooi ook!’ Tsja, de aard van het beestje, sommige dingen zitten erin en blijven. En: in krijtmet uitvegen, het ligt me, ik krijg steeds beter gevoel van de techniek, de kleur is geen toeval meer maar wordt zoals ik het wil.



Volgende week een tussendoortje: (sneeuw-)kristallen. Een les in symetrie. Mesje meenemen, potloden (‘maar die heb je altijd bij’) en als het kan een snijplank. De leraar zorgt voor tekenpapier, wit karton. Dat wordt tekenen en snijden.



Vandaag een beetje feest: 39 Jaar getrouwd. Dat is alleen voor de wet, toen was er nog belastingvoordeel als je in december trouwde. In januari trouwden we ‘echt’, die houden we aan als trouwdatum.

Geef een reactie

Categorieën

