Gepost door: gijssterks | 16 december 2011

Fotoclubavond

Gisteravond was het weer fotoclubavond, de driewekelijkse bijeenkomst van de Fotokring Sint-Michielsgestel, website http://www.fotokring-gestel.nl/.

Voornaamste punt van de agenda: Nabeschouwing Tentoonstelling.

  • Volgend jaar proberen beter in de pers te komen. Dit is vijftig jaar goed gegaan. Nu geen bericht in BD en ook niet bij de meeste regionale bladen.
  • Nogmaals werd ik bedankt voor het opschrijven van de foto-tips.
    • Ik had na de bespreking de tips opgeschreven die de deskundige gegeven had. Voor mezelf. Als je iets opschrijft blijft er tenslotte meer hangen.
      Blijkbaar was ik de enige: Ik had daarna bedacht dat het ook nuttig zou zijn voor de andere clubleden en de samenvattiong rondgestuurd. Ze waren er erg blij mee, het werd weer gezegd.
  • Over aantal foto’s per deelnemer. Nu moesten op het laatste ogenblik extra foto’s gevraagd worden. Wordt volgend jaar beter georganiseerd.
  • De procedure wordt beter op papier gezet zodat er minder last-minute werk is.

Daarna de meegebrachte foto’s.

Vaak heb ik er 3 of 4 bij me, vaak waren er erg veel foto’s, 30+. Teveel om allemaal te bespreken. Dit keer had ik er maar 2 meegenomen. Totaal waren er maar ongeveer 15. ‘Tijd van het jaar’ heet dat, kort na de tentoonstelling. Voordeel is dat ze allemaal uitgebreid aan bod komen.

Mijn foto’s:

1. Prei.

Eerder schreef ik over de foto’s van het preiveld aan de Rotschotseweg tussen Den Dungen en Sint-Michielsgestel: ‘Ik wist niet dat prei zo mooi kon zijn’.

De reden dat ik hem zo ingekaderd heb was 1) omdat het een panoramafoto is die ik niet goed kon afdrukken, A4 was te klein. Dus 2 x afgedrukt op A4, linkerkant en rechterkant met overlap, overlap wegsnijden, snijvlak moest ik wegwerken – dus onder raamstijl, en 2) omdat ik zo een mooie toepassing had voor mijn pas-nieuwe passepartout-snijder.

De reacties waren erg positief.
– Over de kleur. Dat de prei zo weergegeven zo mooi is – ik weet het.
– De horizon die precies goed ligt, iemand die minder lucht wilde zag meteen dat dit geen goed idee was.
– De boom links, staat er genoeg op? Ja, teveel (door ander standpunt) zou de pad links overheersend worden, weglaten zou kunnen maar dan krijg je discussie over boompje verderop. En die weg – dan is de hele pad bijna weg.

De reacties waren nog beter dan ik verwacht had, ik vond achteraf dat de scheiding in het midden niet ideaal was omdat die ook in de punt van het veld ligt, met rechts de bomen in het zonlicht en links van opzij. Achteraf had ik er liever 3 vensters van gemaakt. Niemand die er iets over opmerkte.

2. Steigers.

Deze foto maakte ik afgelopen zaterdag toen de kerktoren beklommen kon worden. Van alle foto’s van zaterdag vond ik deze de meest bijzondere.

Reacties: Mooie abstracte foto. En hij wordt nog spannender en abstracter als hij een kwartslag gedraaid wordt:

Op deze manier is het stukje lucht links en rechts boven weg, je gevoel zegt in horizontale stand dat het lucht is, zo niet.

Linksom draaien geeft dit effect niet. Dat komt omdat onze lees-richting van links naar rechts is. Rechts gedraaid kijk je in de verte, als het ware.

Geef een reactie

Categorieën

