Gepost door: gijssterks | 20 december 2011

ICD Controle – 1

Vanmorgen op controle geweest bij de cardioloog / elektrofysioloog in het UMC Utrecht. Reguliere jaarlijkse controle.

Afspraak om 10 uur. Vroeg weg, half negen. Net niet meer donker. Regenbuien onderweg. We waren toch ruim op tijd ondanks de file op de A27. De A2 is een verademing buiten jaren geleden. Terug in een goed half uur, deel mag je 130 rijden. Mijn lief was ruim op tijd om vanmiddag te gaan werken.


Het uitlezen van de ICD wees uit dat de batterij nog steeds niet leeg is! Voorlopig dus nog geen vervanging gepland.

Morgen is de zevende verjaardag van de ICD, de cardioloog zei dat er nog weinig zijn uit 2004. Ik wist het al van lotgenoten. Morgen meer over de ICD.


Natuurlijk heb ik het ook gehad over Medicijngebruik.

Zoals een goede dokter het hoort te doen bij een jaarlijks bezoek: Nagaan of de medicatie eventueel bijgesteld moet worden.

Ik vertelde hem over de discussie bij de huisarts vorige week over bijwerkingen en oplossing ervoor. Ik schreef er over in de weblog ‘Hoe is het met de gezondheid’ vorige week.
Zijn reactie zei meer dan alleen de woorden die hij gebruikte.

Hij vond het halveren van de Selokeen (/metoprolol), nu 100 mg, een goed idee om bijwerkingen te minimaliseren.

‘Eigenlijk is het een uitdaging om te proberen uiteindelijk te stoppen met betablokkers’ volgens hem. Hiermee zou het succes van de ablatie nog duidelijker zijn, ‘maar dat mag niet ten koste gaan van een te hoge bloeddruk’.

Het moet wel geleidelijk gebeuren, eerst halveren en over een tijd, maanden, nog eens halveren alvorens eventueel uiteindelijk helemaal te stoppen. ‘En dan ben je al weer een keer bij me langs geweest’ zei hij, wetende dat de volgende afspraak over een jaar is.
Natuurlijk wel de bloeddruk bijhouden om te weten dat die goed blijft.

Betablokkers hebben bijwerkingen. Deze zijn niet erg als je weet waarvoor het is. Langzamerhand voel ik meer bijwerkingen en kom ik steeds verder van het ‘waarom slik ik ze’, er gebeurt immers niks. Bloeddruk en hartslag zijn langdurig goed, ik hou ze zelf bij.
Zoals ik hem zei ‘Ik heb het idee dat de medicijnen sterker werken naarmate de geest minder bang geworden is van een ICD-shock’.
Misschien kan er iemand afstuderen op dit onderwerp …


De terugreis was snel, veel sneller dan de heenreis, goed half uur maar. Nog tijd om even middagboodschappen te halen bij de AH en verse broodjes en lekker te lunchen voordat mijn lief naar haar werk ging, mooi op tijd.

Geef een reactie

Categorieën

