Gepost door: gijssterks | 22 december 2011

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 12

Woensdagmiddag Tekenles. Les 12 van het seizoen 2011/2012.


Deze middag was een tussendoortje: (sneeuw-)kristallen. Een les in symetrie. Mesje meenemen (heb ik altijd bij me), potloden (heb ik altijd bij me) en als het kan een snijplank (daarvoor heb ik in schuur een paar stukken laminaat). De leraar zorgde voor tekenpapier, wit karton.
Tekenen en snijden.

Het papier was mooi, ooit had hij het gekregen als restant van een drukkerij. Stevig papier, 30×30 cm. Mooi wit en glad aan de voorkant, grijs en iets ruwer aan de achterkant.

De leraar had het papier voorbewerkt, een zeshoek getekend met lijnen door het midden.

Aan ons de taak om

  • Een sneeuwkristal te tekenen naar eigen inzicht (voorbeeld was aanwezig)
  • Er gaten uit te snijden

Voor de tekening was het de bedoeling de geodriehoek te gebruiken bij het symetrisch tekenen. Vorige week had de leraar al een intro gegeven voor wie daar behoefte aan had.

Opvallend hoeveel moeite sommigen hebben met symetrie en het tekenen van symetrie.
Voor wie het snapt is het simpel: Symetrie-as tekenen in een sector. Eventueel spiegelen met de geodriehoek, 0-as in het midden, beide kanten evenveel afstand. Ik had vooral gebruik gemaakt van ondersteunende lijnen in het vlak, en parallel-lijnen met de geodriehoek. Uiteindelijk kom je dan met allerlei figuren om uit te snijden. Wie het een beetje snapt en meer wil zien zie voorbeeld rechts.

Deze keer was ik niet de snelste. Ik had veel tekenwerk gedaan, ik moest de buitenkant zelfs nog uitsnijden toen het al tijd was – geen punt omdat ik hem onder mijn jas moest meenemen omdat ik mijn grote map thuisgelaten had, met de buitenkant eraan was het makkelijker vervoeren.

Het resultaat:

Ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk mooier vond toen ik de buitenkant nog niet uitgesneden had:

Zo zie je dat je op zo’n tekenles komt tot dingen waar je thuis nooit aan toe zou komen.

Ergens in mij zit nog steeds iets van ‘Fröbelen’ in de zin van ‘echte mannen doen zoiets niet’. Van de andere kant: Als ik ooit eens in de dagopvang kom heb ik lekker een grote voorsprong. Bovendien moet ik toegeven dat dit erg leuk was om te doen.

Een paar voorbeelden van wat anderen maakten:



Volgende keer special over meerdere lessen: Franz Marc. De komende twee weken is het schoolvakantie, volgende les 11 januari 2012.

Geef een reactie

Categorieën

