Gepost door: gijssterks | 5 januari 2012

Nieuwjaarsreceptie van de Seniorenclub

Zoals altijd op de eerste woensdag van het jaar (behalve als de woensdag op 2 januari valt) was gisteren de Nieuwjaarsreceptie van de Mars Seniorenclub, de gepensioneerden van de Marsfabriek. We waren er bij, het was ook dit jaar weer in De Vrije Teugel in Uden.

Hoeveel bedrijven doen het nog zo? Ik hoor van andere bedrijven waar ze al zoiets hadden dat bezuinigingen daar hard toegeslagen hebben. Bij ons niet, Mars koestert zijn senioren: Nog steeds is dit gratis, inclusief consumpties. Net als andere activiteiten is  ook dit netjes georganiseerd door het bestuur van de seniorenclub en gesponsord door het bedrijf.  Alleen een kleine jaarlijkse contributie.

Ik heb het gisteren nog eens zitten bekijken: Ik denk dat onze club iets heeft van ideale grootte en bedrijf. Andere bedrijven hebben vaak een structuur door soort werk (bv grote buitendienst) of door organisatie (bv een ziekenhuis) waardoor veel mensen elkaar amper kennen. Onze gepensioneerden zaten grotendeels op één vestiging met veel openheid in contacten.

De Nieuwjaarsreceptie begint om 16 uur maar omdat de zaal open is om 15:30 en niemand te laat wil komen begint dat iets eerder. Om half vier dus, slechts een paar komen pas na vier uur. Rond half 10 stopt de tap en rond 10 uur is het echt over, ook voor wie nog is blijven hangen.

Een aantal mensen van de eigen afdeling had me snel gevonden. Wij waren vroeg. De tweede zei ‘Kijk, Gijs is strategisch gaan zitten’. Midden tafel, gezicht naar de ingang, de eerste vanaf de garderobe. Ook de derde zei hetzelfde.

Na het handjesschudden en de koffie, gevolgd door een eerste drankje, is er een buffet met een ruime keuze uit koude en warme gerechten eindigend met een toetjesbuffet.

Ook dit keer was het er druk en ook dit keer was het er gezellig. Genoeg praat naast het handjesschudden, ook al was het kort na het dertigjarig bestaan in oktober waar veel mensen ook waren.

Ik herinner me dat ik vorig jaar vond dat veel mensen zoveel ouder geworden waren, echt oud geworden soms. Nu was dat veel minder het geval, maar vorig jaar was het twee jaar geleden dat ik geweest was na mijn problemen van 2010. Nu had ik veel mensen vorig jaar gezien zowel in januari als in oktober. Toch zie je het wel, we worden ouder.

Waar mensen zoal over praten – in willekeurige volgorde?

  • Natuurlijk gelukwensen in allelei vormen waaraan ‘Gezond zijn’ opvallend vaak verbonden is.
  • Hoe het was vroeger. Opvallend hierbij is dat vorige keren vaak iets doorklonk van ‘Het is niet meer wat het geweest is’, sommigen hebben nog veel contact met actieve werknemers. Nu hoorde ik niet echt meer dat het vroeger beter was. Het gaat dan ook erg goed met de firma, de aanpassingen van de laatste jaren die voor enige rimpelingen zorgden, hebben blijkbaar hun effect bereikt.
  • Wat ze nu zoal doen. Opvallend is de variatie: de een ‘komt zijn tijd door’, de ander ‘komt tijd tekort’.
  • Gezondheid.
    • Een collega was er, lang goed contact mee gehad en nu dus ook, tijdje mee zitten praten. Hij was er in een rolstoel. ‘Ik heb nog tot de zomer’ zei hij, ‘of misschien maar tot het voorjaar.’ Kanker door het hele lijf, eigenlijk twee jaar geleden al afgeschreven.
    • Het verhaal van een collega uit Schijndel, Pindabakkerij. Eergisteren een hartstilstand, hij stond vandaag in de krant, 59 jaar.
    • Verhalen met als moraal: Geniet ervan, het kan ook zo over zijn / het kan zo anders zijn (met accent op zo of op anders) / …
  • Kinderen maar vooral: Kleinkinderen.

Een ‘soms wat minder leuke kant’: Veel mensen die weten van de hartstilstand zien me echt als ‘hartpatiënt’. ‘Jij mag zeker geen alcohol’ als ik een Spa-rood neem, of ‘Je hebt natuurlijk je beperkingen’ als het gaat over wat je zoal doet  of – in mijn ogen – overdreven vragen naar mijn gezondheid.
Voor mij is het iets wat deels naar de achtergrond verhuisd is, niet helemaal, deels.
Ik leg dan vaak (maar niet altijd) weer eens uit dat mijn loodgieterswerk goed is en dat ik gerepareerd ben voor wat de stroom betreft.

Er mensen zijn met hartproblemen door loodgieterswerk, door electriciteit of door allebei. Vaak worden problemen met de elektriciteit vaak door problemen in het loodgieterswerk, afgestorven weefsel door een afgesloten ader. Maar er zijn ook mensen waarbij het hart verder gezond is, die geen loodgietersprobleem hebben. Zoals ik. Bovendien is bij mij het elektriciteitsprobleem inmiddels opgelost door de reparatie in 2010.

Nee, ik weet niet hoeveel handen ik geschud heb. Wel weer dat ik veel mensen ken (en nog meer mensen niet).

Zoals ik al eerder zei: Ook dit keer was het er druk en ook dit keer was het er gezellig.



Dinsdag al hadden we onze salarisstrook over januari 2012 binnen. Wat ik weet en de meesten niet is dat het verschil vooral zit in de aanpassing ZVW, zorgverzekering werknemersaandeel. Grof gezegd: Wie minder dan €37.000 per jaar heeft krijgt meer, wie erboven zit krijgt minder tot €40 bij €50.000 en meer.
Als je dat weet is het toch wel grappig als mensen vertellen dat ze er iets bij hebben of iets minder.

Geef een reactie

Categorieën

