Gepost door: gijssterks | 7 januari 2012

Toverhazelaar

Vanmorgen deze foto gemaakt in onze voortuin:

Hij lijkt vroeg te zijn. Vorig jaar, 2011, met al die sneeuw en vorst, schreef ik er over op 14 januari. In 2010, schreef ik op 21 februari dat ik een week tevoren de bloemen zag komen. In 2009 schreef ik erover op 30 januari over. Handig, even zoeken in de weblog en ik heb ze.

Het is normaal dat de toverhazelaar bloeit in januari, onze dwergtoverhazelaar die op het westen staat is een beetje later dan andere. Je ziet ze her en der in voortuinen in bloei staan. Soms, in wat oudere tuinen, zijn het grote struiken, tot wel 2-3 meter hoog.

Anders dan bij de sneeuwklokjes kan ik hier geen regelmaat, geen formule, bij bedenken. Ik denk dat hij naast licht en temperatuur vooral ook gevoelig is voor luchtvochtigheid.

Geef een reactie

Categorieën

