Gepost door: gijssterks | 9 januari 2012

Hou je de ICD na suksesvolle ablatie?

Mijn ICD, mijn inwendige defibrillator, is nu meer dan 7 jaar oud, ouder dan de meeste. Ik heb het blijkbaar goed getroffen. Maar toch: Eerstdaags zal hij beginnen te piepen (1x per dag, ’s morgens rond 9 of 10 uur, afhankelijk van zomer- of wintertijd) wat betekent dat hij dan binnen 3 maanden vervangen moet worden.

Vraag:

Hoe zit het met de indicatie voor een ICD na de succesvolle ablatie van begin 2010?

Antwoord van mijn cardioloog / elektrofysioloog:

“Wij weten niet wat het lange termijn effect van een ablatie is, daarvoor worden deze ablaties te kort uitgevoerd.*) Gezien uw voorgeschiedenis blijft de indicatie van kracht, we nemen geen risico.”

Dat geeft duidelijkheid. Niet dat ik er op zit te kijken om hem kwijt te raken, eerst een duurtest.


*) VT-ablaties worden pas sinds enkele jaren uitgevoerd, vooral dank zij de verbeteringen op het gebied van technisch weergeven.

Geef een reactie

Categorieën

