Gepost door: gijssterks | 10 januari 2012

Fotoclubavond

Ik loop achter. Vorige week donderdag, 5 januari 2012, was het weer fotoclubavond, de driewekelijkse bijeenkomst van de Fotokring Sint-Michielsgestel, website http://www.fotokring-gestel.nl/.

Na de vaste agenda – weinig bijzonderheden – werden de meegebrachte foto’s besproken.

Het was druk deze keer. Veel foto’s, meer dan de 20-25 die op een avond besproken kunnen worden. Ik had pech, van mij werd er maar eentje besproken. Ik had er twee met een reserve voor als het rustig was zoals de vorige keer.

Mijn foto: Wouter.

Een van de vele goede tips die we gekregen hadden van de deskundige op de tentoonstelling:

Foto’s van je eigen (klein)kinderen zijn altijd leuk. Voor jou en je partner. Zeker ook voor je moeder en schoonmoeder. Ouders en grootouders zien alleen het kind. Om de foto voor anderen ook leuk te maken moet je extra kritisch zijn, anderen zien meer dan het kind alleen.

“Ik zal eens kijken of ik dat kan” bedacht ik bij deze foto:

Wouter snoept suiker

De reacties waren zeer positief. Mooi in beeld gebracht / mooie uitsnede / goed scherp waar hij scherp moet zijn op die suikerkorreltjes op de vingertjes van het kind / interessante hoek / …

Een punt van discussie was nog geweest of de focus niet op de ogen moest zijn. Conclusie van de groep was dat het zo beter was omdat anders de vingers – waar het om gaat – onscherp worden. Bovendien zou het anders toch meer een foto worden van het kind zelf, je hoeft het kind niet te herkennen.

Of de uitsnede ook anders kan, rechts stukje eraf? Afdekken toonde meteen aan dat het zo veel mooier was.

Hoe ik de foto gemaakt had? Onder in een zakje van Haribo, die smerig-zoete Perzik-snoepjes ie ik zo lekker vind (en waarvan ik de laatste opgegeten had) zat nog wat suiker. Hij had gauw in de gaten hoe hij die er uit kon vissen.

Jammer alleen dat de andere foto niet aan de beurt kwam.

Geef een reactie

Categorieën

